is in Rusland de berichtgeving aan de eigen bevolking objectief ivm de oorlog tegen Oekraine?

1.4K
crispy
2 jaar geleden
In Rusland bestaat geen objectieve berichtgeving. Alle pogingen daartoe eindigen in gevangenschap.
LeonardN
2 jaar geleden
Niet alleen de berichten over de oorlog in Oekraïne, maar de algehele persvrijheid is al jaren een probleem in Rusland.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2386913-onafhankelijke-media-houden-het-niet-vol-in-rusland
Als je iets schrijft wat kritisch is over Rusland wordt je gezien als staatsvijand.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Nee natuurlijk niet !
Net zo min als dat men hier in het westen zo objectief is. Ook hier is het nieuws gekleurd. Let er maar eens op.

Antwoorden (1)

Nee.

De pers is opgedragen om de oorlog tegen de Oekraïne niet als oorlog te bestempelen en de te zwijgen over de bombardementen. Dat is in lijn met eerdere regels en dreiging richting de media vanuit het Kremlin. Mocht je als journalist iets zeggen wat het Kremlin niet zint kan je verwachten opgepakt/mishandeld/vermoord te worden. Enkel staatsberichten mogen overgenomen worden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5290671/rusland-staatsmedia-propaganda
Terwijl internationale media uitgebreid publiceren over de oorlog in Oekraïne, vertellen Russische staatsmedia een ander verhaal. "Het Kremlin heeft bijna volledige controle over de berichtgeving. Hier wordt het een militaire interventie genoemd”, vertelt Rusland-correspondent Eva Hartog.

Het woord oorlog wordt vermeden. Er wordt alleen bericht over de situatie in de Donbas-regio. "Niets over de gebieden daarbuiten. Dat doet Rusland slim. Want er wordt in Rusland veel bericht over een zogenaamde genocide die daar plaatsvindt. De huidige inval wordt op die manier geframed als een bevrijdingsmissie voor de Russische bevolking die daar woont. Dit moet een heldhaftig moment worden voor Rusland."
Toegevoegd op 27 februari 2022 14:50: afbeelding
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De afbeelding m.b.t. 2021 is inmiddels erg gedateerd wat betreft Rusland. De situatie in Rusland is de afgelopen dagen erg verslechterd en nu niet beter dan bijv. China.
De afbeelding incl. uitleg heeft als link:
https://rsf.org/en/ranking/2021