Ben ik dienstplichtig, met psychische problemen, bij aanval op ons land?

Stel dat er een vijand voet zet op Nederlandse grond ben ik dan dienstplichtig?
Ik ben sinds 1.5 jaar volledig afgekeurd door psychische problemen.

Ik heb gelezen dat de dienstplicht weer opgestart kan worden, maar dat daar vervolgens maanden overheen gaan voordat mensen opgeleid zijn en inzetbaar zijn.

Maar zoals nu in Oekraïne gebeurd, daar worden alle mannen tot 60 jaar verzocht te blijven in het land om ingezet te kunnen worden. Ik neem aan omdat daar de dienstplicht nog wel geldt. Dus ik vroeg me af hoe dit mogelijk in Nederland gaat bij een aanval op ons land?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.2K
Antoni
2 jaar geleden
Wie er precies wel en niet wordt opgeroepen voor het Nederlandse leger zal worden bepaald wanneer dat aan de orde is, wanneer er dus daadwerkelijk een aanval plaatsvindt. Daar is nu, op 25 februari 2022, niets over te zeggen, lijkt mij.
SnakeEye
2 jaar geleden
Als je mentaal niet in orde bent en hier is een verklaring van de artsen van aanwezig, dan ben je niet dienstplichtig. Tja, het moet niet zo wezen dat je je collega's omver schiet... toch?!?

Antwoorden (1)

Ja, je bent nu nog wel dienstplichtig. Maar als je opgeroepen wordt, zul je bij de keuring waarschijnlijk afgekeurd worden.
Personen, die nog niet in werkelijke dienst zijn of zijn geweest, moeten ongeschikt worden verklaard indien zij:
a. lijden en/of geleden hebben aan een afwijking genoemd in de lijst van aandoeningen, behorend bij het Militair Keuringsreglement (MKR) 1985, en waarvan blijvend herstel binnen één jaar niet mogelijk wordt geacht (art. 4.1.a. en 5.1.a. van het MKR 1985). Indien volledig herstel binnen één jaar wel mogelijk wordt geacht, dient de keurling tijdelijk ongeschikt verklaard te worden voor de periode van 3, 6, 9, of 12 maanden. Bij de tweede keuring dient een definitieve beslissing omtrent de (on)geschiktheid te worden genomen.
b. geen afwijking hebben, doch hun gesteldheid doet verwachten, dat zij niet bestand zullen zijn tegen belasting, die de militaire dienst van hen vraagt (art. 4.1.b. en 5.1.b. van het MKR 1985).
SimonV