Duitsland heeft zich gekant tegen blokkeren van Swift.
En een aantal EU-landen (de drie Baltische staten Estland, Letland en Litouwen plus Polen en Finland) zijn voor hun export zeer afhankelijk van Rusland - ze zijn niet enthousiast over blokkering van Swift.
Nederland heeft verhoudingsgewijs weinig export naar Rusland. Op de totale export van 540 miljard euro is het 7 miljard euro. 1,3 1%.
Correctie: het is nog minder dan 1,3%. Want die 7 miljard euro betreft Rusland plus Oekraine.
Bronnen: AD, 25 februari 2022: Nederlander gaat oorlog zeker merken in de winkel;
NRC, 25 februari 2022:
- EU legt Ruisland meer sancties op
- Doet het Westen Poetin ditmaal echt pijn?
Toegevoegd op 25 februari 2022 10:28: tekst
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Snap de min niet. Hoogstens omdat de lijst niet volledig is.
Polen, Estland, Letland en Litouwen. Daarnaast Duitsland, Italië, Hongarije en Cyprus, die sterkere economische banden hebben met Rusland en niet willen dat SWIFT wordt opgenomen in de nieuwe sancties.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Polen, Estland, Letland en Litouwen zijn tegen vanwege de export.
De in de links genoemde bronnen zijn niet eensgezind:
- de tv-zender CNN (die wordt geciteerd door het Griekse dagblad Kathimerini) noemt: Duitsland, Italie, Hongarije en Cyprus);
- dagblad The Guardian noemt m.n. Duitsland, Cyprus en Italie, maar gaat uit van meer landen.