Wat zijn de gevolgen voor de EU als Rusland uit SWIFT gezet wordt?

Het wordt gezien als de zwaarste economische maatregel, dat Rusland uit SWIFT gezet wordt. Dat betekent (denk ik) dat Rusland niet meer (goed) internationale betalingen kan doen (of het weer met de hand moet gaan doen).
Maar wat zijn de gevolgen voor de rest van de wereld als Rusland uit SWIFT gezet wordt?

2 jaar geleden
1.5K
Antoni
2 jaar geleden
Misschien interessant in dit verband: in 2014 ontwikkelde de Centrale Bank van Rusland als een back-upmaatregel SPFS (System for Transfer of Financial Messages), een in Rusland gevestigd SWIFT-equivalent. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/SPFS.
SentWierda
2 jaar geleden
Is het SWIFT met vijf hoofdletters?
Zelf gebruikt SWIFT vijf hoofdletters: het is een afkorting. In de media geldt de stelregel: maximaal vier hoofdletters, daarna (als ze als een woord worden uitgesproken) alleen de eerste letter, dus: Swift. Dus wel: NOC NSF (omdat dat niet als een woord wordt uitgesproken, maar per letter).
Naar analogie hiervan: UNICEF = Unicef, ABVAKABO = AbvaKabo. En ABN AMRO = ABN Amro.
Thecis
2 jaar geleden
Sorry dat ik niet de media heb gevolgd. Net zoals met methodes als CRISPR heb ik SWIFT inderdaad voluit geschreven. Ik denk dat we dan nog steeds weten wat er bedoeld wordt.
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Het was niet bedoeld als kritiek - maar als kennisvermeerdering.

Antwoorden (2)

De gevolgen zijn veelomvattend. Geld overmaken wordt dan bijzonder lastig, omdat de communicatie tussen westerse en Russische banken en ook tussen Russische banken onderling ernstig verstoord is. DNB-baas Knot waarschuwt dat het de mondiale financiele stabiliteit ernstig in gevaar kan brengen.
Zonder Swift moeten de Russen terugvallen op telex, telefoon en e-mail, wat met miljoenen betalingen ondoenlijk is. Vrijwel elk bedrijf in Rusland wordt erdoor getroffen en daarmee ook iedere gewone Rus.
Overigens heeft Rusland al geruime tijd zelf al een betalingssysteem opgezet: SPFS, dat nu al 20% van de binnenlandse betalingen regelt. Ook 23 buitenlandse banken (o.a. in Duitsland en Zwitserland) kunnen ermee werken. Olie en gas kunnen ermee worden betaald.
Bron: FD, 25 februari 2022. Artikel: Nederlandse fruithandelaar vreest Russische afkoppeling van Swift.
2 jaar geleden
Landen van de EU zouden dan niet gemakkelijk meer betalingen meer kunnen doen van energie, tarwe en andere grondstoffen uit Rusland.

SWIFT houdt geen geld aan of draagt het niet over, maar stelt banken en andere financiële bedrijven in staat om elkaar te waarschuwen voor transacties die op het punt staan plaats te vinden.
De Belgische berichtendienst, voorheen bekend als de Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications, verbindt meer dan 11.000 financiële instellingen over de hele wereld. Het wordt gezien als een potentiële nucleaire optie in de wereld van sancties, omdat, als Rusland van SWIFT zou worden getrapt, de natie in wezen zou worden gescheiden van een groot deel van het wereldwijde financiële systeem.
Rusland blokkeren van SWIFT zou zijn vermogen om internationale financiële transacties uit te voeren aan banden leggen door importeurs, exporteurs en banken te dwingen nieuwe manieren te vinden om betalingsinstructies door te geven. Vanwege Europa's grote afhankelijkheid van de Russische energie-export is er een onwil onder sommige leiders van het eurogebied om die stap te zetten en die aankopen te riskeren door zakendoen met Rusland duurder en gecompliceerder te maken.
Het afsnijden van toegang zou een averechts effect kunnen hebben door Rusland te dwingen alternatieve manieren te vinden om deel te nemen aan de wereldeconomie.
Het hoofd van een grote Russische bank, VTB, zei onlangs dat hij andere kanalen voor betalingen zou kunnen gebruiken, zoals telefoons, berichten-apps of e-mail. Russische banken kunnen betalingen ook routeren via landen die geen sancties hebben opgelegd, zoals China, dat zijn eigen betalingssysteem heeft opgezet om Swift te evenaren. Een verbod op het gebruik van Swift door Rusland zou het gebruik van China’s rivaliserende Cips-systeem kunnen versnellen.
Drieëntwintig Russische banken hebben zich inmiddels aangesloten bij CIPS. Hiermee kunnen ze een SWIFT-blokkade omzeilen.
Voordeel van CIPS is dat het de SWIFT-industriestandaard gebruikt voor syntaxis in financiële berichten. Berichten die zijn geformatteerd volgens SWIFT-standaarden kunnen worden gelezen en verwerkt door veel bekende financiële verwerkingssystemen, ongeacht of het bericht via het SWIFT-netwerk is verzonden.
SimonV