Waaruit bestaat de repressie van de Russischtalige minderheden in Oekraïne?

Critici van de Oekraïense regering zeggen dat de Russischtalige minderheden in het oosten van het land worden onderdrukt. Ik wil weten of dat daadwerkelijk zo is en wat die onderdrukking dan inhoudt. Het gaat me niet om de acties die regering en leger uitvoeren in het kader van de bestrijding van de opstand in die gebieden maar om repressie die er daarvoor/daarnaast aan de orde is.

2 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Die is er niet. Sinds het begin van de jaren 2000 worden Russisch sprekende Oekraïners actief aangemoedigd om zichzelf te zien als een uitgesproken en onderdrukte minderheid.
Nepnieuws:
"De officiële autoriteiten in Oekraïne vechten tegen alles wat Russisch is. Eerst vielen ze de Russische taal aan, daarna sloten ze kanalen die in het Russisch uitzonden, en tenslotte bestempelden ze mensen met Russische roots als tweederangsburgers."
In werkelijkheid heeft Oekraïne in 2019 een wet aangenomen om het functioneren van de Oekraïense taal als staatstaal te waarborgen, maar deze wetgeving regelt alleen het gebruik van het Oekraïens in de openbare levenssferen. Russisch en andere talen van nationale minderheden kunnen vrij worden gebruikt in privécommunicatie, religieuze ceremonies, het uitgeven van boeken, de media en het onderwijs.
SimonV