Kan je ergens lezen wie een onderscheiding heeft gekregen en waarom etc.?

Gisteren is mijn vriendin haar opa overleden en hij heeft een onderscheiding, een eremedaille, in 1986 gekregen.
Zij komen zelf niet uit Nederland en willen graag weten wat deze medaille precies inhoudt. Wat heeft hij precies gedaan om dit te mogen ontvangen? etc.

Iemand misschien een idee waar ik en of ik ergens wel deze informatie kan inlezen?

Picture for question
3.1K
ronron1212
2 jaar geleden
Zet eens een foto er van hierop
Nikia01
2 jaar geleden
Foto heb ik er nu bij gezet!
ronron1212
2 jaar geleden
Onderscheiding/ Ere medaille – De Orde van Oranje-Nassau –
ronron1212
2 jaar geleden
Daar moet ook een officieel papier bij zijn
tinus1969
2 jaar geleden
Ik zou het eens hier proberen: https://www.lintjes.nl/contact
Utrecht
2 jaar geleden
@tinus1969: Voorzichtigheid is geboden bij het informeren:
Formeel moeten lintjes na overlijden retour naar de Kanselarij der Nederlandse Orden. Ze zijn immers in bruikleen gegeven.
https://www.lintjes.nl/onderscheidingen/retourneren-van-onderscheidingen

Antwoorden (2)

Koninklijke eremedaille "Orde van Oranje Nassau" zilver verguld.
Nederland kent twee civiele ridderorden: de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau.
De onderscheidingen worden ook wel lintjes genoemd.
Deze worden toegekend aan mensen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving.
2 jaar geleden
Nikia01
2 jaar geleden
Kan je ook ergens inlezen wat hij precies heeft gedaan? Dat is wat wij ons vooral afvragen.
Dit is een koninklijke onderscheiding, maar ik weet niet precies welke.
De Kanselarij der Nederlandse Orden is de organisatie, die verantwoordelijk is voor alles dat te maken heeft met deze verschillende civiele orden en militaire orden.
Het deel van hun archief, dat de persoonsgegevens omvat van iedereen die gedecoreerd is in de periode 1815-1993 is in te zien via het Nationaal Archief. Als de onderscheiding, zoals jij aangeeft in 1986 is gekregen, dan moeten de gegevens dus bij het Nationaal Archief in te zien zijn. Hieronder staat de link naar de pagina van het Nationaal Archief over dit archief.
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Wat de gedecoreerde precies heeft gedaan, wordt met name genoemd in de toespraak van de burgemeester (of een andere persoon die de onderscheiding namens de koning(in) heeft uitgereikt). Het is mij onbekend of die toespraken ook in het Nationaal Archief zijn opgeslagen. Mogelijk moet de vraagsteller hiervoor informeren bij het archief van de gemeente waar de onderscheiding is uitgereikt.