Is het mogelijk een eilandje in Nederland te kopen?

Ik weet ergens een klein eilandje zijn waar niks is behalve wat begroeing, enkele bomen, wat riet, een vijver... Het is zo'n 300m lang en 200m breed. Het is in Nederland.
Sinds enige tijd ga ik er regelmatig langs met mijn bootje. Ik zou er graag een leuk houten huisje bouwen en ik heb nog veel andere leuke ideeën om er iets moois van te maken.
Er komt daar eigenlijk niemand, hooguit komt men uit nieuwsgierigheid er even een kijkje nemen wanneer men langsvaart. Het is ook niet zo makkelijk om er aan te meren, je moet even door het water om aan land te komen. Op de kaart heeft het eilandje geen naam.
Ik zou graag uitzoeken of ik het misschien kan kopen. Waar kan ik daarvoor terecht?
Alvast bedankt voor uw hulp.

TurfGraver
2 jaar geleden
Staatsbos beheer?
Utrecht
2 jaar geleden
Bij het Kadaster kan je de eigendomsgegevens opvragen:
https://www.kadaster.nl
Utrecht
2 jaar geleden
Oh, en kijk even goed naar de afmetingen. Ik betwijfel je ruimtelijk inzicht.
200 bij 300 m is ruim meer dan 8 voetbalvelden.
200 x 300 = 60000 m2 ; dan hebben we het over een koopprijs in de miljoenen Euro's....
TurfGraver
2 jaar geleden
Ik betwijfel of de gemeente dit geschikt voor wonen zal bepalen. Iets met riolering en zo...
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Utrecht: bij het kadaster iets opvragen dat geen naam heeft, hoe doe je dat?
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Turfgraver: daar zijn oplossingen voor te bedenken lijkt me. Het WC afval zou kunnen opgevangen worden en per boot aan land gebracht worden. Zich wassen zou kunnen zonder zeep. Of aan land douchen bijvoorbeeld. Ook afval in het algemeen gaat per boot naar het vasteland. Het is 5 minuten varen.
ronron1212
2 jaar geleden
Goeievraagsteller om te bouwen is er een vergunning nodig je mag niet zomaar iets neerzetten.
TurfGraver
2 jaar geleden
@Goeievraagstell, zeker is overal wel een oplossing voor te bedenken.
Vraag is in hoeverre anderen (gemeente) daarin meegaan. Ik schat die kans nihil.
Brandweer, ambulance kunnen beloftes ook niet nakomen daar.
tinus1969
2 jaar geleden
@Goeievraagstell het gast er niet om dat er mss oplossingen te bedenken zijn. Het gaat er om, dat het om diverse redenen niet is toegestaan om op zo’n eilansje te bouwen.

Antwoorden (2)

Tuurlijk kun je een eiland kopen, mits de huidige eigenaar daar aan meewerkt natuurlijk.
Bij het kadaster kun je alle gegevens van een perceel opvragen.
En bij de gemeente kun je vragen wat daar wel of niet is toegestaan.
Zomaar een hutje neerzetten zou ik zeker niet doen, dan vraag je om problemen.
teusvh
2 jaar geleden
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Dankjewel. Er staat op het eiland geen enkel cijfer aangegeven. Betekent dat dat het van niemand is of zo? Er staat wel een cijfer op ongeveer 50 meter zuidelijk van het eiland, in het water. Wat betekent dat? En wat kan ik met dat cijfer?
Utrecht
2 jaar geleden
Het kadaster werkt met kaarten en plattegronden. Niet met namen, bordjes of cijfers in het water....
tinus1969
2 jaar geleden
In Nederland is alle grond van iemand. Gezien je omschrijving is dit eiland waarschijnlijk van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten of vergelijkbaar - en die zullen niet verkopen.
teusvh
2 jaar geleden
Het is helemaal niet gezegd dat het eiland een eigen perceelnummer heeft. Kan deel uitmaken van een groter gebied met één nummer. Of iets land of water is maakt voor het Kadaster geen verschil.
Dit soort eilandjes zij in het algemeen niet te koop, en als ze te koop zijn, mag je er zeker niet zomaar een huis bouwen. Daarvoor heb je een bouwvergunning nodig, en het bestemmingsplan miet bebouwing toestaan.
tinus1969