Is het juridisch mogelijk dat alle politieke partijen in de coalitie zitten?

En dus samen het kabinet vormen.

1.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Het gaat bij een coalitie er meestal om dat het kabinet kan steunen op een parlementaire meerderheid.
Het demissionaire kabinet-Rutte, met vier partijen, kan sinds 2019 niet meer rekenen op een meerderheid in de Eerste Kamer. Want 32 van de 75 zetels. Daarom was deelname aan een nieuw kabinet door PvdA (6 EK-zetels) of GL (8 EK-zetels) noodzakelijk - althans in de visie van VVD en CDA. Want zonder meerderheid regeren is riskant. Zo'n door VVD/CDA gewenste meerderheid is niet gelukt. Het lijkt erop dat er in plaats hiervan wel gedoogsteun in de EK komt van SGP, Groep Otten en 50Plus, totaal 6 zetels = 38 van de 75 zetels.. Zodat er een meerderheid is in zowel Tweede als Eerste Kamer.

Antwoorden (4)

Dat is theoretisch mogelijk, als alle partijen op dezelfde wijze hetzelfde denken over het te voeren beleid en dezelfde doelen willen bereiken op dezelfde manier. En het aantal partijen beperkt is. Theorie dus.

In de praktijk lukt dat natuurlijk nooit. Stel dat er 10 partijen zijn. Hoe ga je dan op een "eerlijke" manier de posten verdelen over de ministers en staatssecretarissen?
Ook zullen er altijd partijen zijn die liever commentaar leveren vanaf de zijlijn en die feitelijk niet willen samenwerken of met wie de andere partijen niet willen samenwerken. Of partijen waarvan de principiële standpunten zodanig afwijken van die van een andere partij dat samenwerking op bepaalde gebieden praktisch onmogelijk is.
Computoon
2 jaar geleden
Nee, dat is juridisch niet mogelijk. Coalitie is sowieso geen juridische term, dus de vraag is ook eigenlijk niet te beantwoorden. De Kamer steunt een regering (of niet), en als partijen daar vooraf afspraken over maken noemen we dat een coalitie, met een regeerakkoord en zo. Door de tijd kan dat steeds andere vormen aannemen, waarbij ook andere mores gelden. Dat je op straat wordt gegooid als je een keer durft tegen te sputteren bijvoorbeeld. Of dat de fractievoorzitters van de coalitiepartijen elke week bij elkaar komen om de zaak dicht te timmeren, afspreken welk toneelstukje ze zullen opvoeren, en de rest van de TK er voor spek en bonen bij zit. Is ook iets van de laatste jaren. Een coalitie streeft per definitie naar een zo klein mogelijke meerderheid, want daarin hebben de individuele deelnemers (partijen) relatief de meeste macht.
teusvh
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Je conclusie is onjuist in mijn optiek.
Alles is juridisch mogelijk, zolang er geen wet is die het tegenhoudt.
Er is geen wet die een coalitie met alle partijen tegenhoudt.
Het is dus (juridisch) mogelijk.
teusvh
2 jaar geleden
Wat ik heb aangegeven is dat het simpelweg niet in het juridische domein ligt. Het is uiteraard niet bij wet verboden, maar het is helemaal geen juridische topic.
Juridisch gezien bestaat er geen coalitie, in welke vorm dan ook.
SentWierda
2 jaar geleden
@teusvh. Een plus voor de uitleg.
LeonardN
2 jaar geleden
@teusvh Als iets niet in een bepaald domein ligt, waarom begin je dan met NEE?
Waarom zeg je dan niet: Het ligt niet in het juridisch domein, DUS er is geen antwoord op je vraag te geven.
Ja dat kan en zulke ‘afspiegelingscolleges’ waren vroeger bij gemeenteraden tamelijk normaal.
tinus1969
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Maar dan zaten er niet 19 partijen in de gemeenteraad.....
De vraagt heeft betrekking op de Tweede Kamer en dan heb je altijd te maken met meer dan 10/15 partijen.
tinus1969
2 jaar geleden
Met 19 partijen is het idd praktisch lastig. Maar de vraag ging over de juridische (of anderszins formele) kant.
Het woord 'juridisch' in dit verband is misplaatst, omdat het niet van toepassing kan zijn.
De vraag luidt eigenlijk: Is het mogelijk dat alle politieke partijen in de coalitie zitten?
Antwoord: in de praktijk is dit geheel onmogelijk. Met 19 partijen waarvan ook enkele 1-persoonsfracties, is het niet mogelijk een kabinet te vormen met ministers en staatssecretarissen volgens (de gebruikelijke) evenredige verdeling.
Wat wel mogelijk is: een kabinet vormen met gedoogsteun van alle partijen die niet vertegenwoordigd zijn in het kabinet.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De situatie die nu (donderdagmiddag 30 september) is ontstaan, is een te vormen kabinet van vier partijen met -vermoedelijke en noodzakelijke- gedoogsteun van drie partijen. In totaal zeven partijen zullen erbij zijn betrokken.
Antoni
2 jaar geleden
Hoezo noodzakelijke steun van gedoogpartijen, @SentWierda? VVD, D66, CDA en CU hebben samen een meerderheid in de Tweede Kamer. Gedoogsteun aan een (minderheids)kabinet is dus niet nodig. Kan je eens uitleggen waarom dat volgens jou wel nodig is?
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Gedoogsteun is noodzakelijk want in de Eerste Kamer hebben de vier regeringspartijen op dit moment 32 van de 75 zetels. Dat is een te smalle basis.
Drie niet-regeringspartijen in de Eerste Kamer lijken nu bereid om met gedoogsteun tot een meerderheid te komen.
Antoni
2 jaar geleden
En welke partij zie jij als zevende, naast de al door mij genoemde en de PvdA en GroenLinks, @SentWierda? Ik tel maar zes partijen die de voorbije maanden serieus en langere tijd bij coalitieonderhandelingen zijn betrokken.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. De rekensom: VVD 12 zetels, CDA 9 zetels, D66 7 zetels, CU 4 zetels. Totaal 32 zetels van de 75 zetels.
Gedoogsteun van: SGP 2 zetels, 50Plus 2 zetels en Groep Otten 2 zetels = 6 zetels.
Totaal 32 + 6 = 38 zetels van de 75 zetels.
Bron: Tijd voor MAX, 29 september.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. De VVD/CDA-constructie met alleen PvdA of alleen GL erbij was gebaseerd op de Eerste Kamer. Immers:
- de huidige vier partijen + PvdA (6 zetels) = 38 zetels;
- de huidige vier partijen + GL (8 zetels) = 40 zetels.
Antoni
2 jaar geleden
Veel dank voor de toelichting, @SentWierda! Ik was van deze situatie nog niet (helemaal) op de hoogte!
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Kennisvermeerdering, daar draait het toch om?