Kan de koning ontslag van het kabinet weigeren?

Kan dit? En wat gebeurt er daarna?

1.6K
Antoni
2 jaar geleden
In 2006 kwam er na een kabinetscrisis een nieuw kabinet zonder dat alle ministers uit het eerdere kabinet waren ontslagen. Alleen de D66-ministers uit het kabinet-Balkenende II stapten op; uit de overgebleven ministers van CDA en VVD werd een nieuw kabinet, Balkenende III, geformeerd. Het is eigenlijk maar de vraag of het kabinet-Balkenende II ooit door de koningin ontslag is verleend: immers alleen de D66-bewindslieden verdwenen. Misschien kan je zelfs zeggen dat de koningin toen het ontslag van het kabinet heeft geweigerd. Zie voor meer informatie https://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_het_kabinet-Balkenende_II.
ronron1212
2 jaar geleden
@Antoni
Op 30 juni 2006 bood minister-president Jan Peter Balkenende het ontslag aan van de bewindslieden van D66 en stelden hij en de overige bewindslieden hun portefeuilles ter beschikking. Dus niet het hele kabinet.
Antoni
2 jaar geleden
@ronron1212, ik vond het toen hoe dan ook een opmerkelijke gang van zaken, iets wat niet vaak voorkwam. Het is, als ik het mij goed herinner, zelfs even de vraag geweest of dit nieuwe kabinet wel een eigen naam (Balkenende III) moest krijgen.
ronron1212
2 jaar geleden
@Antoni daar is toen veel om te doen geweest.

Antwoorden (1)

Nee dat kan de Koning niet en daarna volgen er verkiezingen.
Het kabinet is dan demissionair.
Toegevoegd op 17 september 2021 18:29: tekst
ronron1212