Wat gebeurt er als de koning het ontslag van een minister niet accepteert?

is dat wel eens eerder voorgekomen, en moet de koning een ontslag van iemand vanuit t kabinet accepteren, mag hij ook weigeren?

6.1K

Antwoorden (2)

Artikel 43 van de Grondwet stelt dat benoeming en ontslag van alle ministers, inclusief de minister-president, geschiedt bij koninklijk besluit. Dit besluit is een beslissing van de regering. Het is dus geen zelfstandige beslissing van de Koning. De Koning zet alleen maar zijn handtekening onder het koninklijk besluit. Hij kan het ontslag van een minister niet weigeren.
SimonV
2 jaar geleden
Ja, de koning kan het weigeren, door geen handtekening te zetten onder het koninklijk besluit (kb). Het kb is dan niet geldig, en dus gaat het ontslag niet door.

In de eerste wereldoorlog (sindsdien zijn de bevoegdheden van het staatshoofd op dit gebied niet veranderd), weigerde de -toen nog- koningin het ontslag van de opperbevelhebber van het leger. Het kabinet wilde hem ontslaan, omdat hij de Nederlandse neutraliteit wilde opgeven. De koningin weigerde echter dit te bekrachtigen, waardoor de opperbevelhebber in functie bleef.
Nog een toevoeging, het is hoogst ongebruikelijk dat het staatshoofd dit weigert. Het zal misschien alleen gebeuren bij zeer uitzonderlijke omstandigheden, zoals machtsmisbruik van de premier of een noodsituatie.
Toegevoegd op 30 september 2021 13:01: tekst