Hoe vrijwillig is DNA afstaan dat in databank bewaard wordt?

Inzake een politieonderzoek (inbraak, toegang verkregen dmv sleutel) wordt een minderjarige gevraagd vrijwillig DNA af te staan, welke wordt opgeslagen in de DNA-databank.
Deze minderjarige heeft verklaard niet bij dit delict betrokken te zíjn, ook zijn de vingerafdrukken niet gevonden.
Meerdere betrokkenen hebben bekend. Echter worden maar 2 van alle betrokkenen verzocht DNA af te staan. Volgens politie zou dit zijn omdat de verklaringen van andere betrokkenen, allen minderjarige, niet overeenkomen.

Hoe ‘vrijwillig’ is het verzoek van de politie en wat zou het gevolg zijn wanneer als er geen gehoor aan gegeven wordt?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
tinus1969
2 jaar geleden
Je vraag/verhaal is erg onduidelijk, ten eerste omdat de lijdende vorm wordt gebruikt, en ten tweede omdat je niet duidelijk opschrijft of er al DNA is afgestaan of dat er alleen een verzoek ligt. Het gaat om één van jouw kinderen?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik snap niet dat het onduidelijk is. Er ligt zoals ik schrijf een verzoek tot vrijwillig afstaan van DNA. Verder zie ik niet in wat het voor mijn vraag uitmaakt in welke vorm dit geschreven is en of het al dan niet om een kind van mij gaat?
tinus1969
2 jaar geleden
@eve1977, voor jou is het duidelijk, want jij zit zelf blijkbaar in deze situatie. Maar ik vind dat je het onduidelijk opschrijft. De lijdende vorm wordt door jou gebruikt en dat maakt het slecht leesbaar.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het is irrelevant of mijn vraag in de lijdende vorm is geschreven of dat het al dan niet om een persoonlijke kwestie gaat. Dingen staan duidelijk in mijn vraag vermeld. Het is dus niet de lijdende vorm waardoor u het niet snapt maar mijn inziens ligt het aan uw vermogen begrijpend te lezen……
tinus1969
2 jaar geleden
Ah, je wordt boos en schiet in de weerstand bij zo'n reactie. Doe je dat ook IRL? En doet je kind dat? Dan kan ik me plots voorstellen dat de politie DNA wil, om eens te kijken wat ze gaan vinden... Je vangt vliegen met stroop, niet met azijn.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Nee hoor ik ben niet boos. Vind het eerder lachwekkend dat u geen zinnig antwoord kunt geven, maar alleen nutteloze vragen, opmerkingen plaatst en mijn vraag persoonlijk wil maken terwijl dat niet relevant is.
Mag ik vragen wat u drijft om überhaupt te reageren als u niet in staat bent om iemand te helpen door een antwoord te geven??
tinus1969
2 jaar geleden
@eve1977, jij vindt het nutteloos&lachwekkend; ik vind het vragen om meer duidelijkheid, zodat JIJ betere antwoorden krijgt. Want ik wil best proberen om JOU goede antwoorden te geven - maar dan wil wel graag helderheid. Om over na te denken; heb je al een bruikbaar antwoord gekregen?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Er blijken mensen minder moeite te hebben met begrijpend lezen want ik heb inderdaad een bruikbaar antwoord gekregen.
Dat was u wellicht opgevallen als u niet op een egocentrische wijze uw gelijk probeerde te halen. Misschien voor u iets om over na te denken; gezien uw reacties die geen antwoorden op mijn vraag zijn, bent u op deze pagina niet van enige toegevoegde waarde. Wellicht is het dan beter een leuke hobby zoals kantklossen te gaan beoefen? Mensen willen hier graag een goed antwoord op hun goeie vragen! Die zitten niet op een betweterige vragensteller te wachten die niet in staat is bruikbare antwoorden te geven
tinus1969
2 jaar geleden
@eve1977, is dat zo? Je eerste reactie op dat antwoord was 'Bedankt voor je uitgebreide reactie, maar het is me niet duidelijk, of het verzoek terecht is of niet?'. Dus zo helder waren vraag en antwoord niet, totdat jullie in gesprek gingen.
Dus waarom zulke grote woorden? Egocentrisch, twijfelen aan andermans vermogen tot begrijpend lezen...
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dit lid nam de vraag serieus, gaf uitgebreid antwoord, bij een wedervraag een antwoord terug. U stelt alleen onnozele niet relevante vragen en beantwoord niets.… dus bij deze sluit ik de zinloze discussie.
LeonardN
2 jaar geleden
@tinus1969
Hier is de vraag anders geschreven: Inzake een politieonderzoek (inbraak, toegang verkregen dmv sleutel) wordt ik als minderjarige gevraagd vrijwillig DNA af te staan, welke wordt opgeslagen in de DNA-databank.
Ik heb verklaard niet bij dit delict betrokken te zíjn, ook zijn mijn vingerafdrukken zijn niet gevonden.
Meerdere betrokkenen hebben bekend. Echter worden maar 2 van alle betrokkenen verzocht DNA af te staan. Volgens politie zou dit zijn omdat de verklaringen van andere betrokkenen, allen minderjarige, niet overeenkomen. >>Hoe ‘vrijwillig’ is het verzoek van de politie en wat zou het gevolg zijn wanneer als er geen gehoor aan gegeven wordt?<< (aangezien er staat "als er geen gehoor aan gegeven wordt" is het nog niet gebeurd, althans niet toen de vraag gesteld werd).
Je kan ervan uitgaan dat de eve1977 de ouder van het kind is. Heeft verder geen invloed op het antwoord. Kan je nu een antwoord geven op de vraag?
LeonardN
2 jaar geleden
1. Het is werkelijk vrijwillig en er wordt geen consequentie verbonden aan het geen gehoor geven van de vraag.
2. Het is wel vrijwillig maar als je geen gehoor geeft, gaat politie/justitie over tot...
3. Het is eigenlijk helemaal niet vrijwillig, dat is enkel een vorm van schrijven, als je geen gehoor geeft wordt je uiteindelijk toch gedwongen.
LeonardN
2 jaar geleden
Overigens heeft eve1977 in mijn optiek volledig gelijk, ik zie niet in hoe het een ander antwoord wordt als je het anders beschrijft en om wiens kind het gaat.
Eve1977 wordt niet boos, maar geeft terecht en duidelijk weer waarom het niks uitmaakt of je nu in de lijdende vorm schrijft of niet. De vraag zou ook volledig hypothetisch kunnen zijn. Het maakt voor het antwoord allemaal niets uit. Of als je denkt dat het voor het antwoord wel uitmaakt, geef dan eens twee antwoorden die beiden waar zijn voor deze vraag, maar die verschillen op het moment dat de vraag in de lijdende vorm of bedrijvende vorm wordt beschreven. OF dat het niet om het kind gaat van de vrager, maar om het buurkind, of de zus van de vrager, of dat het anders wordt als er al DNA is afgestaan. Het antwoord is, mijn inziens een van de 3 antwoorden ongeacht de zaken waar jij je de nadruk op legt. Er is ook geen andere manier om de lijdende vorm in de bedrijvende vorm op te vatten. Maar probeer het als jij denkt van wel
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@LeonardN Amen!
Daar heb ik niets meer aan toe te voegen. Ik verwacht geen antwoorden van tinus1969, maar wellicht heeft hij nog een vraag??

Antwoorden (1)

Het afnemen van celmateriaal bij een derde, een persoon die niet wordt verdacht van
een misdrijf, is echter vrijwillig en kan slechts met zijn schriftelijke toestemming gebeuren.

Als hij wel formeel als verdachte wordt aangemerkt dan kan onder bepaalde voorwaarden de DNA afname worden afgedwongen:"Artikel 151b van het Wetboek van Strafvordering laat zien dat een DNA-onderzoek onder
bepaalde omstandigheden gedwongen kan plaatsvinden. Het belangrijkste vereiste is dat
5 C.C.M. van Deudekom, ‘Een nieuwe loot aan de DNA-stam: strafvorderlijk DNA-verwantschapsonderzoek’,
AA november 2012, p. 855. 6 Wetboek van Strafvordering, artikel 151a.
sprake moet zijn van een verdachte die schriftelijke toestemming weigert. Een persoon wordt
als verdachte aangemerkt vóórdat de vervolging is aangevangen. Er dient een redelijk
vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit te bestaan.
Net als regulier DNA-onderzoek moet gedwongen DNA-onderzoek in het belang van
het opsporingsonderzoek zijn en is een bevel van de officier van justitie nodig.
Artikel 151b van het Wetboek van Strafvordering noemt vervolgens dat de betreffende
persoon verdacht moet worden van een misdrijf waarvoor een bevel tot voorlopige hechtenis
kan worden gegeven. Hierbij kan gedacht worden aan misdrijven als mishandeling, witwassen
en invoer van bepaalde wapens.8 Tevens moeten ernstige bezwaren bestaan tegen de
verdachte. Dit betekent dat een vaag vermoeden dat een persoon bij een misdrijf betrokken is
zeker niet als voldoende bestempeld kan worden.
Een andere voorwaarde waaraan voldaan moet worden wil een gedwongen DNAonderzoek plaatsvinden is dat de verdachte in de gelegenheid gesteld moet zijn te worden
gehoord. Tijdens een dergelijk verhoor mag hij zich laten bijstaan door zijn raadsman"
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie, maar het is me niet duidelijk, of het verzoek terecht is of niet?
erotisi
2 jaar geleden
Vermoedelijk is hij niet verplicht, omdat hij geen verdachte is voor misdrijf waar voorlopige hechtenis voor geldt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar dan denk ik; Geen verdachte voor een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis geldt of helemaal geen verdachte voor een misdrijf?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
En het betreft een minderjarige als ik het zo lees....
erotisi
2 jaar geleden
Vermoedelijk is de afname van DNA geheel vrijwillig mede omdat dat zo is aangegeven. Er lijkt dan inderdaad ook geen sprake te zijn van de 'verdachte' status als ik je goed begrijp. Voor het niet meewerken hierin zijn dus geen consequenties verbonden. Wel kan hij mogelijk helpen zijn onschuld verder te bewijzen of het onderzoek te bevorderen.