Waarom wordt de SGP als rechtse partij gezien?

Laten we zeggen dat linkse partijen partijen zijn die willen dat de overheid een handje meehelpt met gelijkheid in de samenleving en laten we zeggen dat rechtse partijen de ongelijkheden onvermijdelijk vinden en meer vrijheid willen voor iedereen.

Ik zie in het politiek spectrum staan dat de SGP een conservatieve (centrum)rechtse partij is, maar waarom?

Als ik zo hun stellingen langsloop, zie ik dat de een verbod willen op abortus, verpakkingenbelasting, strengere aanpak door de overheid op antisemitisme en dat ze meer alcoholpoli's willen hebben.

Dit klinkt alsof ze juist meer regels en wetten willen waarbij de overheid een stevige hand heeft en dat zou ze dan toch juist links en progressief maken?

LeonardN
2 jaar geleden
Het lijkt erop alsof je niet exact weet wat vooral conservatief/progressief is. https://prodemos.nl/kennis-en-debat/publicaties/informatie-over-politiek/politieke-partijen/indeling-van-partijen/ "Er is echter ook een andere manier om progressief en conservatief te onderscheiden. Het verschil zit ‘m dan in de mate waarin partijen het overheidsbeleid willen gebruiken om de persoonlijke vrijheid van mensen aan banden te leggen. Het gaat dan vooral om morele kwesties als homoseksualiteit, abortus, euthanasie en zondagsrust. Bij ‘progressief’ denkt men dan aan de partijen die uitgaan van een zo groot mogelijke persoonlijke vrijheid." Christelijke partijen zijn dus bijna altijd conservatief.
Ze willen wetten/inmenging v.d. overheid tegen:
-abortus
-euthanasie
-winkels open op zondag
-alcohol/drugsgebruik Rechtse partijen willen minder overheidsbemoeienis idd als het gaat om een gelijke maatschappij.
Maar de SGP streeft niet socialisme/communisme na vziw.

Antwoorden (1)

De SGP wordt als rechtse partij gezien omdat deze partij zoveel mogelijk wil vasthouden aan oude waarden en normen - een direct verband met het door SGP'ers beleden orthodox-christelijke geloof. Dat is rechts, conservatief. En dat uit zich in een abortusverbod, handhaving van de zondagsrust en handhaving van de openbare zeden.
Ook uit het zich in de gewoonte dat in de orthodox-christelijke Gereformeerde Gezindte vrouwen meestal geen gebruik (mogen) maken van het actieve en passieve stemrecht. En ook radio en tv wordt door velen uit deze groep geweerd.
Bovendien wordt inenting en verzekering vaak afgewezen vanwege het in strijd zijn met het zich buigen naar de wil Gods.
Bron: Welke kerk is dat? (dr. R.M. Nepveu)..