Wat maakt de PVV een sterk conservatieve middenpartij?

Zoals ik het begrijp wil een conservatieve partij juist alles behouden zoals het is. Wanneer ik de standpunten van de PVV lees, lijken ze juist alles te willen veranderen (met name met betrekking tot buitenlanders). Waarom staat de PVV dan vaak in het politiek spectrum aan de conservatieve kant?

Heb ik de betekenis verkeerd begrepen?

Antwoorden (2)

Op www.parlement.com staat:

"De Partij voor de Vrijheid (PVV) is een populistische partij, met zowel conservatieve, liberale, 'rechtse' als 'linkse' standpunten."

In mijn woorden: de PVV heeft van alles wat maar is op de eerste plaats populistisch.
.
En wat is dan populisme, volgens die site?
@ Populisme is een verzamelnaam voor verschillende politieke bewegingen, met een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Deze bewegingen zijn allemaal gebaseerd op de tegenstelling tussen de heersende klasse en het volk. Deze bewegingen zetten zich af tegen de heersende klasse. Het begrip populisme wordt vaak negatief gebruikt. Een populist is dan iemand die de kiezer misleidt. Hij maakt gebruik van populaire slogans en zegt wat het volk horen wil.

Populistische bewegingen ontstaan als grote groepen mensen in de samenleving zich machteloos en ongehoord voelen. Het populisme beweert te luisteren naar het volk en vindt dat de wil van het volk het uitgangspunt moet zijn in de politiek. Doordat de wil van het volk zowel linkse als rechtse denkbeelden kan inhouden, komen populistische bewegingen voor in de vorm van linkse en rechtse bewegingen.

Het populisme kent nog een aantal andere kenmerken. Een populistische beweging is opgebouwd rondom een leider. Deze leider speelt een grote rol in de beweging. Ook is een populistische partij vaak minder strak georganiseerd dan andere partijen. Populistische partijen zijn succesvoller buiten de regering dan als onderdeel van de regering. Verder hebben ze vaak grote plannen om de politiek te veranderen en zijn ze voor directe democratie.@
Toegevoegd op 12 juni 2021 14:40: tekst
Computoon
2 jaar geleden
De PVV is conservatief omdat ze terug wil keren naar Nederland zoals het vroeger was, of specifieker, zoals de PVV denkt dat het vroeger was.
tinus1969