Wat wordt op de afbeelding bedoeld met benoemers en wegkijkers?

Ik zag dit plaatje van Fokke en Sukke voorbijkomen en vroeg me af wat ermee bedoeld wordt. Waarom zou links als wegkijkers en rechts als benoemers beschouwd kunnen worden?

Picture for question

Antwoorden (3)

Met "benoemers" wordt bedoeld: Mensen die de waarheid benoemen.
Met "wegkijkers" wordt bedoeld: Mensen die de waarheid negeren.

Rechtse mensen stellen bijvoorbeeld dat een bepaalde groep een correlatie heeft met een negatieve eigenschap.
Linkse mensen willen dat niet weten/verzwijgen dat/verdraaien dat/gaan andere terminologie gebruiken/introduceren om maar niet toe te geven dat de feiten zo zijn zoals ze zijn.
2 jaar geleden
Speedylovertje
2 jaar geleden
Oke dat bedoelden ze dus! Thanks!
erotisi
2 jaar geleden
zou het ook andersom kunnen zijn? Dus links zijn benoemers?
LeonardN
2 jaar geleden
"zou het ook andersom kunnen zijn? Dus links zijn benoemers?"
Nee. Ten minste alles kan, maar de termen zijn echt gebaseerd op het wegkijken van links en het benoemen van rechts.
Benoemers zijn personen die vinden dat je problemen duidelijk moet maken. Het gaat in dit geval om geweld dat uit naam van een religie gepleegd wordt en aanhangers van die religie die nieuwe inwoners van ons land willen worden, maar die zij vanwege die religie niet willen toelaten.

Wegkijkers zijn personen die alle vluchtelingen omarmen en hen welkom heten, ongeacht of er ook mensen met dezelfde religie zijn die daardoor gewelddadig zijn geworden.
Amadea
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"ongeacht of er ook mensen met dezelfde religie zijn die daardoor gewelddadig zijn geworden."
Die snap ik even niet.
Kan je daar een verhaaltje van maken?
Benoemers en wegkijkers is een benaming die ruim vijf jaar geleden al werd gebruikt voor resp. rechts en links. In januari 2016 was er een debat in pakhuis De Zwijger in Amsterdam over deze benoemers (rechts; ook wel haatzaaiers genoemd) en de wegkijkers (links; ook wel politiek-correct genoemd), resp. islambashers en moslimknuffelaars.
Bron: https://www.oneworld.nl/lezen/achtergrond/wie-heeft-het-gedaan-de-vluchtelingen-de-islam-toch-de-media/