kan een coalitie ook uit bijvoorbeeld 79 zetels bestaan in plaats van 76 of mag het niet meer zijn?

1.1K
Antoni
3 jaar geleden
Het kabinet Drees-III (13 oktober 1956-22 december 1958) had zelfs een meerderheid van 127 zetels!

Het beste antwoord

Ja. Bij een meerderheidskabinet is sprake van een kabinet dat gevormd wordt door een politieke partij of politieke partijen die gezamenlijk een meerderheid van TEN MINSTE de helft plus een van het totaal aantal zetels in het parlement hebben.
Het is zelfs mogelijk dat partijen in de coalitie worden opgenomen, ondanks de mogelijkheid met minder partijen een meerderheid te verkrijgen. Een voorbeeld hiervan is het kabinet-Kok II. D66 was voor de meerderheid in de Tweede Kamer niet meer nodig, maar werd toch opgenomen in de coalitie.
SimonV
3 jaar geleden
teusvh
3 jaar geleden
Het is een politieke wetmatigheid dat een coalitie streeft naar een zo klein mogelijke meerderheid. Je hebt immers ten minste en meerderheid nodig om te kunnen regeren, maar als die meerderheid (erg) groot is neemt de relatieve invloed van je eigen partij daarin weer af.
Er kunnen redenen zijn om te kiezen voor een grotere meerderheid, dus meer partijen in de coalitie dan strikt noodzakelijk, maar daar moeten dan goede argumenten voor zijn.
Bijvoorbeeld: partij A is nodig om aan een meerderheid te komen, maar die wil alleen mee doen als ook partij(tje) B er bij mag. Want anders vreest A in de coalitie en het kabinet helemaal ondergesneeuwd te worden door de ander(en).
Mikaapje
3 jaar geleden
dus theoretisch gezien kunnen ze ook gewoon alle partijen de coalitie in gooien?
SimonV
3 jaar geleden
Ja. Al spreek je dan eigenlijk niet meer van een coalitie... ;-)
Mikaapje
3 jaar geleden
dus het kan dat groenlinks misschien toch (als ze dit jaar wel willen) bij de coalitie komen?
SimonV
3 jaar geleden
Theoretisch kan het. Klaver sluit zelf deelname aan een kabinet niet uit. Maar het initiatief ligt bij de winnaars van de verkiezingen VVD en D66. De kans dat GL erbij komt lijkt tot nu toe klein.
https://www.nd.nl/nieuws/varia/1026218/klaver-pleit-voor-een-zo-progressief-mogelijke-coalitie

Andere antwoorden (1)

Zoals eerder al vermeld: ja dat mag. We spreken van een coalitie als twee of meer partijen in de Tweede Kamer het kabinet steunen.

Voor de duidelijkheid: een coalitie kan ook uit MINDER dan 76 zetels bestaan. Er is dan echter geen sprake van een meerderheid. Tussen 2010 en 2012 hadden we in Nederland een minderheidskabinet, Rutte I.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
maar waarom zou je een minderheidskabinet nemen? bedankt trouwens!
Antoni
3 jaar geleden
Daar kunnen allerlei verschillende redenen voor zijn. Als het niet lukt om een meerderheidskabinet te vormen, is een minderheidskabinet een optie. Het land moet immers geregeerd worden. In de praktijk zal zo'n kabinet steeds een meerderheid moeten vinden voor steun voor nieuwe wetsvoorstellen. Die meerderheden kunnen steeds anders zijn samengesteld, afhankelijk van het voorstel. In 2010 was het voor het CDA en de VVD heel moeilijk om aan hun achterban te verantwoorden dat de PVV met hen in de regering zou komen. De standpunten van de partijen waren té verschillend. Daarom kozen ze voor een minderheidskabinet van CDA en VVD, met gedoogsteun van de PVV. Zo hadden ze als kabinet toch steun van een zekere meerderheid in de Tweede Kamer, en werd recht gedaan aan de uitslag van de verkiezingen (waarbij de PVV fors won, van 9 naar 24 zetels).