Moet je als minister president ook lid zijn van een politieke partij?

Moet je als minister president ook lid zijn van een politieke partij? Waarom is dit zo? Is het niet beter om een minister president te hebben die geen partijleider is en dus onafhankelijk/objectief is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Antoni
3 jaar geleden
Tot eind 1918 waren minister-presidenten van Nederland vaker partijloos dan lid van een partij. Daarna is dat niet meer voorgekomen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_premiers_van_Nederland. Lastige maar leuke vraag!
SentWierda
3 jaar geleden
Het komt voor dat een beoogd minister of staatssecretaris niet lid van een partij blijkt te zijn. Nog niet zo lang geleden (oktober 2017) was dat het geval bij Menno Snel, die op Financien staatssecretaris kon worden namens D66. Hij bleek nog niet lid van deze partij te zijn. en meldde zich 'snel' aan. Minister Wouter Koolmees (D66) was degene die hem ertoe overhaalde lid te worden.
Bron: artikel Trouw, 12 december 2017: Menno Snel, een ambtenaar die per ongeluk in de politiek verzeild raakte.

Antwoorden (2)

Ja je moet lid zijn van een politieke partij anders kan je niet gekozen worden. Als je niet gekozen kan worden kan je de kamer niet in. De minister president is juist van de partij die de meeste zetels heeft. Wanneer die geen meerderheid kan formeren wordt degene van de grootste partij die het wel kan. Dat is dan meestal de tweede partij. Onafhankelijkheid heeft hier ook geen enkele meer waarde. De meerderheid bepaald in de kamer.
ronron1212
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min (als ik hem kon geven). Je antwoord is volledig onjuist. Je kan en mag als onderdeel van een partij meedoen aan de verkiezingen, maar dat is geen verplichting.
https://www.tweedekamer.nl/zo_werkt_de_kamer/verkiezingen_en_kabinetsformatie/kandidaat_stellen
Kandidaat stellen
Als iemand de Nederlandse bevolking in de Tweede Kamer wil vertegenwoordigen, moet hij of zij zich kandidaat stellen. Die kandidaat KAN zich dan eerst aansluiten bij een politieke partij of een nieuwe partij oprichten, maar dat HOEFT NIET. Zowel politieke groeperingen als PERSONEN kunnen meedoen met de verkiezingen door een kandidatenlijst in te leveren. Op deze lijst staan alle mensen die gekozen kunnen worden. Ook is het volgens mij traditie/de norm dat de minister president van de grootste partij komt, maar is dat geen regel vziw.
Nee dat moet niet.

Kandidaat stellen
Als iemand de Nederlandse bevolking in de Tweede Kamer wil vertegenwoordigen, moet hij of zij zich kandidaat stellen. Die kandidaat kan zich dan eerst aansluiten bij een politieke partij of een nieuwe partij oprichten, maar dat hoeft niet. Zowel politieke groeperingen als personen kunnen meedoen met de verkiezingen door een kandidatenlijst in te leveren. Op deze lijst staan alle mensen die gekozen kunnen worden.
In Nederland kennen we sinds 1919 algemeen kiesrecht. Dat betekent dat iedereen van achttien jaar of ouder en met de Nederlandse nationaliteit mag stemmen. Dit noemen we actief stemrecht. Als een persoon zich kandidaat stelt voor de Tweede Kamer kan er op hem gestemd worden. Dat noemen we passief stemrecht. In de Grondwet staat dat elke Nederlander het recht heeft om te kiezen en om verkozen te worden.

Artikel 4 Grondwet:
Iedere Nederlander heeft gelijkelijk recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen alsmede tot lid van deze organen te worden verkozen, behoudens bij de wet gestelde beperkingen en uitzonderingen.

Politieke partij
De meeste mensen die in de Tweede Kamer willen, sluiten zich aan bij een bestaande politieke partij. Een politieke partij is een groep mensen die ongeveer hetzelfde idee hebben over wat er in Nederland moet gebeuren. Bijvoorbeeld over wat het beste is voor het milieu of voor het onderwijs. Samen met hun partij maken ze reclame voor hun ideeën. We noemen dat campagne voeren. Niet iedereen denkt hetzelfde en dus zijn er verschillende politieke partijen. Er zijn ook mensen die een eigen nieuwe partij oprichten. Daarnaast is het mogelijk zonder partij deel te nemen aan de verkiezingen. Om deel te kunnen nemen moet u zich aanmelden bij de Kiesraad: www.kiesraad.nl.
===
In de praktijk zal het natuurlijk hard tegenvallen als je zonder partij minister president wil worden, maar het is niet onmogelijk.
===
Overigens is een mp die zonde pol. partij werkt zeker niet onafhankelijk/objectief. Ook deze zal een politieke voorkeur hebben. Zo zie je dat ook met de lijst oude mp's rond de eeuwisseling van de 20ste eeuw.
Toegevoegd op 19 maart 2021 09:17: tekst
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Een min Als In de praktijk zal het natuurlijk hard tegenvallen als je zonder partij minister president wil worden, maar het is niet onmogelijk. Als die groepering zoals jij dat noemt de grootste wordt? Een partij kan een vereniging zijn of wat dan ook maar blijft hoe dan ook een partij er is namelijk een vorm van eenheid.
LeonardN
3 jaar geleden
En als je nu eens goed leest staat er ook nog personen. Je kan je dus individueel verkiesbaar stellen. Goed lezen dus....
ronron1212
3 jaar geleden
@Als je de vraag lees is dat niet de vraag @LeonardN. Daarnaast is een persoon nooit in staat minister of anders te worden,
LeonardN
3 jaar geleden
Als je eenmaal verkiesbaar bent als individueel persoon kan je minister of minister president worden. Zoals dat ook wel gebeurd is vroeger. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_premiers_van_Nederland
Zie de hele reut aan partijloze mp's
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN dat is onderhand al meer dan 200 jaar geleden geweest daarna nooit meer.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Sterk overdreven: meer dan 200 jaar. De periode 1913-1918 is iets meer dan 100 jaar geleden.
LeonardN
3 jaar geleden
Dat iets een lange tijd niet is voorgekomen is geen argument dat het nu niet meer mag of kan.
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN jij denkt echt dat dat nu nog kan??
LeonardN
3 jaar geleden
Dat is niet relevant. Het gaat erom dat het antwoord op de vraag NEE is.
Nee je hoeft niet lid te zijn van een politieke partij om minister president te zijn. Jouw antwoord is daarom een regelrechte misser. Je begint precies met een onjuiste redenatie.
"Ja je moet lid zijn van een politieke partij anders kan je niet gekozen worden."
Dat is gewoonweg een leugen, en dat weet je als je de bron die ik geef even doorlees. Dat het praktisch wellicht niet zo snel meer zal gebeuren maakt het antwoord geen JA, en zeker niet met de onjuiste redenatie die jij eraan hangt. Als de vraag zou zijn, is het realistisch om vandaag de dag minister president te worden zonder onderdeel te zijn van politieke partij, zou ik nee, niet echt antwoorden (maar het is niet bij voorbaat onmogelijk).
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron
Wat snap je niet aan deze zin? "Als iemand de Nederlandse bevolking in de Tweede Kamer wil vertegenwoordigen, moet hij of zij zich kandidaat stellen. Die kandidaat kan zich dan eerst aansluiten bij een politieke partij of een nieuwe partij oprichten, MAAR DAT HOEFT NIET. Zowel politieke groeperingen als personen kunnen meedoen met de verkiezingen door een kandidatenlijst in te leveren. Op deze lijst staan alle mensen die gekozen kunnen worden. Of je zal moeten stellen dat bovenstaande niet klopt, en met bewijs aan moeten komen. OF je zal moeten bekennen dat jouw antwoord niet klopt.