Mag een demissionair kabinet een wet aanpassen?

Het kabinet is gevallen. Mogen zij dan wel een wet zoals de avondklok aanpassen?

2.6K
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Het (demissionaire) kabinet past niet zelf de wet aan, maar dient een voorstel daartoe in bij de Tweede Kamer. Als in de Tweede Kamer of later in de Eerste Kamer geen meerderheid is voor de aanpassing van de wet, zal deze ook niet aangepast worden.

Antwoorden (1)

Ja. Het kabinet zit er gewoon en de ministers zijn gewoon aan het werk.
Het is een misverstand dat een demissionair minder bevoegdheden heeft dan een gewoon of missionair kabinet. Het kabinet heeft zijn ontslag wel ingediend (aangevraagd), maar dat ontslag is 'in beraad' - de ministers zijn dus niet daadwerkelijk ontslagen.
Aanvulling: Het is gewoonte dat een demissionair kabinet geen wetten meer indient of ander beleid maakt over onderwerpen die de Tweede Kamer 'controversieel' heeft verklaard -zulke wetsvoorstellen worden door de TK ook niet gesteund. het kabinet kan echter gewoon wetten indien etc over routinematige of spoedeisende zaken.
Toegevoegd op 17 februari 2021 14:53: bron, tekst
tinus1969