Waarom is de Russische handhaving/politie altijd zo trouw aan Putin?

Heel grootste deel van de Russische bevolking lijkt tegen Putin te zijn, vandaag zijn er ook weer 4000 demonstranten opgepakt. Als Putin zo weinig draagkracht heeft, waarom is de Russiche handhaving/politie de enige die nog wel zo trouw alles doen wat Putin zegt? Ze krijgen omgerekend maar een salaris van rond de €400 dus dat kan toch niet te motivatie zijn? Want als de handhaving/politie/leger niet meer achter Putin staat dan is Putin's macht al gouw klaar toch?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De politie heeft trouw gezworen aan de leiding en ze zijn afhankelijk (financieel-economisch) van de staat. ook het hebben van gezag (=toegekende macht) speelt zeker een rol. Dissidenten worden zwaar gestraft.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja gestraft als er ook echt iemand je komt ophalen om de op papier gegeven straf ook werkelijk uit te zitten. Uiteindelijk is de wet volledig afhankelijk van de mensen die de taken uitvoeren in het systeem toch? Als de meerderheid van de mensen die de uitvoerende taken van de overheid niet meer doen uit protest, dan kan putin heel hard roepen maar dan gebeurt er niks lijkt me. Het allergrootste deel van Rusland is schijnbaar tegen Putin, maar de politie staat nog gelijk klaar om steeds weer duizenden demonstraten op te pakken.
Het enige wat nog nodig zou zijn om de "zo slechte dictatoriale" Putin weg te krijgen, is dat de politie stopt met demonstranten oppakken en zelf mee demonstreren. Dus of Putin is helemaal zo slecht nog niet voor iedereen en hij heeft nog voldoende draagkracht om zich staande te houden...
...Of de politie vind een salaris belangrijker dan rechtvaardigheid en vinden het niet erg om een dictatuur in stand te houden?
Antoni
3 jaar geleden
@Jobjorth, misschien is de situatie te verklaren door het feit dat de Sovjetunie en Rusland altijd al wel een soort dictatuur zijn geweest: het is in dat land simpelweg heel ongebruikelijk om je tegen de regering of het hoofd van de regering te verzetten. De meeste mensen in Rusland zijn -al decennia lang- gewoon veel meer bezig met hun dagelijkse problemen dan met het krijgen van meer vrijheid en meer invloed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ah daar heb je wel een goed punt!