Waarom is etnisch profileren niet toegestaan?

Als je meer kans maakt op het vangen van criminelen door in die groepen te gaan kijken waaronder criminaliteit het meeste voorkomt, lijkt me dat toch een evidente optie. Je moet toch in verhouding zoeken, het meest in de groepen waarin het het meest voorkomt?

Amadea
3 jaar geleden
Omdat dat discrimineren is. Zelfs deze vraag is dat al, omdat die veronderstelt dat in bepaalde etnische groepen meer criminelen voor zouden komen dan in andere.
TurfGraver
3 jaar geleden
Probleem met etnisch profileren is ook dat het onterecht de verhouding kan vertekenen.

Antwoorden (1)

Etnisch profileren is een vorm van discriminatie en daarom in strijd met de mensenrechten. Het draagt bij aan een negatieve beeldvorming over etnische minderheden, schaadt legitimiteit en draagt niet bij aan de bestrijding van criminaliteit.
Amadea
3 jaar geleden
Edraket
3 jaar geleden
Of het niet bijdraagt tot de bestrijding van de criminaliteit waag ik te betwijfelen.
SentWierda
3 jaar geleden
@Edraket. Amadea heeft hier de mening van Amnesty weergegeven. Het is 'een mening' maar het komt over of het Amadea's mening is.
Je kunt je afvragen of er niet meer meningen zijn dan deze mening van Amnesty die overkomt als de enig mogelijke definitie van etnisch profileren.
Een woordenboek of een encyclopedie zal het genuanceerder zien.
Edraket
3 jaar geleden
@SentWierda
Ik zag dat "bron" verwees naar AI.
Hun mening is natuurlijk net zo goed als elke andere.
Maar gaat voor mijn gevoel in tegen elke logica.
Pas bij wetenschappelijk bewijs heb je het over feiten.
De rest zijn gevoelens...