Kan Mark Rutte weer premier worden?

Mark Rutte regeert al voor een aanzienlijk lange tijd. Volgens mij is het zo dat er geen limiet is verbonden aan deze functie. Dit jaar is er wel sprake van een demissionair kabinet. Zou Mark Rutte desondanks weer premier kunnen worden?

1.1K

Het beste antwoord

Rutte kan idd weer premier worden en de demissionaire status verandert daar niets aan. Er is namelijk helemaal niets bijzonders aan de hand.
Kabinetten zijn eigenlijk altijd enige tijde demissionair, ontslag wordt meestal in de aanloop naar de verkiezingen ingediend. het kabinet Rutte 1 was bv demissionair vanaf 23 april 2012 (nieuwe verkiezingen op 12 september, nieuw kabinet op 5 november 2012).
tinus1969
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Je schrijft 'Kabinetten zijn eigenlijk altijd enige tijde demissionair, ontslag wordt meestal in de aanloop naar de verkiezingen ingediend.' Dit is niet juist. Een kabinet wordt alleen demissionair 1) na het aftreden van het kabinet als gevolg van een kabinetscrisis, een vertrouwensbreuk met de Tweede Kamer, of na vrijwillig ontslag, of 2) na verkiezingen, beter gezegd in de tijd tussen de verkiezingen en de vorming van een nieuw kabinet. Uitgangspunt is dat een kabinet de hele regeerperiode blijft zitten, tot aan de nieuwe verkiezingen. Dat veel kabinetten 'de rit niet uitzitten', zoals dat vaak wordt omschreven, is niet hoe het systeem is bedoeld. Dat er vanaf 2002 relatief veel kabinetten zijn gevallen, dat is wel waar.