Wat is de betekenis van een demissionair kabinet?

Demissionair staat voor ontslagnemend, in dit geval bij het staatshoofd. Maar wie regeert er als je ontslag genomen hebt? Wat is de betekenis van een demissionair kabinet?

3 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Een demissionair kabinet heeft nog geen ontslag gekregen. Formeel is er namelijk niet zoveel veranderd.
Minister-President Rutte heeft het ontslag van zijn kabinet ingediend; de Koning 'neemt dat ontslag in overweging', en vraagt om 'de lopende zaken af te handelen'. Ministers worden dus niet ontslagen maar blijven in functie. Ze regeren dus ook gewoon door.
Het is gewoonte dat een demissionair kabinet geen nieuw beleid maakt, dus geen (controversiële) wetsvoorstellen indient etc. Een en ander in overleg met de Tweede kamer, die bepaalde onderwerpen controversieel verklaart.
Aanvulling: het verschil tussne 'ontslag in overweging' en echt ontslag zie je aan Eric Wiebes. Wiebes heeft wel echt ontslag gekregen en is niet meer in functie.
Toegevoegd op 18 januari 2021 08:46: tekst
tinus1969
3 jaar geleden
demissionair betekent dat ze geen keuzes kunnen zonder de meerderheid van de kamer
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Tijdens de regeerperiode is dat ook zo.