Wat is het verschil tussen de Senaat en het Huis van Afgevaardigden?

Bij ons hebben we de Tweede Kamer waar politieke debatten worden gehouden en de Senaat die de knoop doorhakt (ze kunnen alleen ja of nee zeggen). Hoe zit dat in Amerika?

7.2K
Computoon
3 jaar geleden
De Tweede Kamer hakt in eerste instantie de knoop door. Als het wetsvoorstel door de Tweede Kamer is aangenomen, gaat het naar de Eerste Kamer. Beide Kamers moeten "voor" zijn.

Antwoorden (1)

In het Huis zitten veel meer leden omdat iedere staat een aantal afgevaardigden stuurt afhankelijk van de grootte van de bevolking. De leden worden ook veel vaker herkozen: om de twee jaar en zij vertegenwoordigen maar een bepaald district in een staat. Over die districten is veel ruzie omdat de Republikeinen met behulp van computers en de laatste volkstelling van 2010 de grenzen zo getrokken hebben dat de Democraten nauwelijks de kans krijgen om nog een zetel te winnen.

De ambstermijn in de Senaat is zes jaar en er wordt iedere twee jaar maar een deel van herkozen. Iedere staat, groot of klein stuurt twee senatoren.Ze worden door een hele staat gekozen.

De Senaat heeft ook andere rechten. Alle belangrijke benoemingen moeten bijvoorbeeld in de Senaat bevestigd worden, niet in het Huis.

Bij impeachment, de afzettingsprocedure van een president stelt het Huis de aanklacht op, maar de Senaat treedt als jury op. Aangezien de Senaat vrij stevig in Republikaanse handen is, is afzetting van Trump erg onwaarschijnlijk.