Wat zou er gebeuren met een agent die een diplomaat arresteert?

Ik ben op de hoogte diplomatieke onschendbaarheid, maar wat als een agent iemand aanhoudt met diplomatieke onschendbaarheid en hiervan op de hoogte is? Wordt deze zelf gearresteerd en vervolgd? Wat als een diplomaat, al dan niet met gegronde reden, een agent in functie aanvalt? En de agent als reactie hierop de diplomaat neerschiet? Verschilt dit ook van land tot land? De VS hebben bijvoorbeeld een totaal andere politionele cultuur, met algemeen strenger en agressiever optredende politie eenheden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Het idee dat diplomaten 'boven de wet' staan, fascineert sommige mensen, en dat leidt dan tot vragen als 'Wat als een diplomaat, al dan niet met gegronde reden, een agent in functie aanvalt?'.
Maar diplomaten staan weliswaar enerzijds boven de wet (zijn immuun voor strafvervolging), maar anderzijds wortd er van diplomaten verwacht dat ze zich fatsoenlijk gedragen en geen aanstoot geven. Een diplomaat moet er immers voor zorgen dat de contacten tussen twee landen soepel verlopen.
Als een diplomaat dus 'zomaar' een agent neerschiet, veroorzaakt dat (meestal) een diplomatiek relletje; de diplomaat kan dan bv worden uitgewezen als ongewenst persoon.

Antwoorden (1)

Die zal zich zeker moeten verantwoorden bij zijn meerdere. Hem zal zeker een sanctie worden opgelegd en dat kan nog heviger worden als de diplomaat hem aanklaagt. Een agent mag zichzelf wel verdedigen. Schieten is dan niet de eerste optie, natuurlijk. Daarop worden agenten ook getraind.