Ja, alleen al in Nederland blijkbaar zo'n 5000.
tinus1969
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 echt zonder? of is dat omdat ze niet willen vertellen waar ze vandaan komen. Ze zijn ergens geboren toch?
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212 dat je ergens geboren bent betekent niet dat je die nationaliteit (nog) hebt. Zie die wiki pagina. Zelfs in Nederland worden er af en toe staatloze kinderen geboren.
Thecis
3 jaar geleden
+
Is een enorm probleem voor de mensen die staatloos zijn (gebeurd overal ter wereld). Consulaten e.d. helpen alleen mensen die een nationaliteit hebben (dus als je wilt vluchten, kan het niet), voorzieningen zijn alleen voor mensen met een nationaliteit, enz.
SentWierda
3 jaar geleden
Wikipedia meldt achterhaalde cijfers. De 5000 van Wikipeda zijn inmiddels verdubbeld.
SentWierda
3 jaar geleden
Herstel, kleine correctie: het zijn er meer dan 55.000.
Ja, alleen in Nederland zijn op 1 januari 2019 meer dan 55.000 mensen zonder nationaliteit. Bijna een kwart is erkend staatloos (zo'n 13.000), De rest staat geregistreerd als "nationaliteit onbekend" (zo'n 43.000).
Bron: artikel Trouw, 8 juni 2019: Gemeenten willen niet langer wachten op wetgeving en gaan mensen zonder paspoort zelf helpen.
https://www.trouw.nl/nieuws/gemeenten-willen-niet-langer-wachten-op-wetgeving-en-gaan-mensen-zonder-paspoort-zelf-helpen~b45cb795b/