GOP betekent Grand Old Party, een andere naam voor de Republikeinse Partij in de Verenigde Staten.
Antoni
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
GOP is niet een andere naam maar een bijnaam. Uitspraak: dzjie-oopie. Met de klemtoon op de laatste lettergreep.
Antoni
3 jaar geleden
Op verschillende websites zie ik teksten als 'wordt ook wel Grand Old Party (GOP) genoemd' en 'also referred to as the GOP (Grand Old Party)'. Daar heb ik niet de conclusie uit getrokken dat het een bijnaam is, @SentWierda.
Antoni
2 jaar geleden
@Jozef84, super bedankt dat je mijn antwoord als het beste antwoord koos!

Andere antwoorden (1)

GOP, oorspronkelijk G.O.P. (uitspraak: dzjie-oopie), is de bijnaam van de Republikeinse Partij in de Verenigde Staten. GOP is voluit: Grand Old Party.
Bronnen: Van Dale Afkortingen;
boek The Republican establishment. The present and future of the G.O.P. (1967), auteurs S. Hess en D.S. Broder.
In de Verenigde Staten leert iedereen op school dat er twee Republikeinse Partijen zijn (geweest).
De in 1801 president geworden Thomas Jefferson stichtte eind 18de eeuw de Republikeinse Partij - deze partij heet nu de Democratische Partij. Zijn politieke tegenstrever Alexander Hamilton stichtte de Federalistische Partij (met de latere presidenten Washington en Adams) - deze partij heet (via een omweg) sinds 1854 de Republikeinse Partij.
De oorspronkelijke Republikeinen (Jefferson) (= de huidige Democraten) kwamen op voor de rechten van de staten en in verzet tegen de federale macht; lokale democratie stond voorop, dus decentralisatie. De oorspronkelijke Federalisten (Hamilton) (= de huidige Republikeinen) drongen aan op een sterk centraal gezag.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.