Op dit moment niet. Die hebben we wel gehad: de Republikeinse Partij Nederland en de Republikeinse Volkspartij.
De Republikeinse Partij Nederland streefde ernaar om van Nederland een republiek te maken. Aanleiding was de zeer omstreden verloving van kroonprinses Beatrix met de Duitse edelman Claus van Amsberg op 10 juni 1965.
In oktober 1968 werd door Klaas Hilberink de oprichting van Republikeinse Democraten Nederland (RDN) bekendgemaakt, dan reeds 1200 leden tellend. Een week later werden onderhandelingen aangekondigd voor een fusie tussen RDN en de Republikeinse Partij Nederland, die toen nog 200 leden had. Hilberink meldde in mei 1970 dat zijn partij, op dat moment met zo'n 2000 sympathisanten, zou meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen van 1971, en stelde daarbij zonder meer vier en wellicht zelfs acht zetels te zullen behalen, maar dit is niet gebeurd.

De Republikeinse Volkspartij werd in 1994 opgericht door John Gouweloos, die eerder al de Milieu-Defensie-Partij 2000+ had geleid. Gouweloos zei te streven naar een “koninklijke republiek”: hij wilde een puur symbolisch koningschap behouden invoeren.
De RVP deed mee met de Tweede Kamerverkiezingen op 15 mei 2002 in kieskring Den Haag. De partij kreeg 63 stemmen en behaalde geen zetels. In 2003 werd de partij door de Kiesraad uitgeschreven.
.
Voorkeur aanhangers partij voor republiek
Van de PVV-aanhangers vindt het grootste deel dat Nederland een republiek moet worden: 32 procent. Behalve bij PVV-sympathisanten is er ook bij Forum voor Democratie-aanhangers relatief weinig enthousiasme voor de monarchie: 56 procent.
Gemiddeld vindt 68 procent van de Nederlanders dat ons land een monarchie moet blijven. Het grootst is de steun voor de monarchie bij de aanhang van VVD en CDA: 86 en 87 procent.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja en die heet De Republikeinen. Zie www.republikeinen.org