Geen. Die woorden zijn synoniem. Een partnerstad of zusterstad is een plaats (vaak een stad, ook wel een dorp), meestal in een ander land, waar een gemeente vriendschappelijke contacten mee onderhoudt.
Op het vasteland van Europa zijn de meest gebruikte termen zustersteden, partnerschapssteden, partnersteden en vriendschapssteden.
De Europese Commissie gebruikt de term jumelages en verwijst naar het proces als jumelages van steden. Spanje gebruikt de term ciudades hermanadas, wat zustersteden betekent. Duitsland, Polen en Tsjechië gebruiken Partnerstadt (De) / miasto partnerskie (Pl) / partnerské město (Cz), wat zich vertaalt als partnerstad of partnerstad. Frankrijk gebruikt ville jumelée (jumelage, gejumeleerde stad of stad), en Italië heeft gemellaggio (jumelage) en comune gemellato ( jumelage gemeente).
SimonV