Wat is een bananenrepubliek?

Ik hoorde iemand vanochtend zeggen dat 'Nederland een bananenrepubliek is.' Ik vond het een erg grappig woord, maar ik zou niet weten wat de betekenis ervan is. Mijn nichtje draagt weleens kleding van Banana Republic. Nu heeft het echter betrekking op de politiek, geloof ik. Ik ben heel benieuwd wat een banenrepubliek nu precies inhoudt en wat de oorsprong ervan is.

LeonardN
3 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bananenrepubliek#:~:text=Een%20bananenrepubliek%20is%20een%20populaire,door%20de%20Amerikaanse%20schrijver%20O.

Antwoorden (1)

Een bananenrepubliek is een populaire benaming voor een politiek instabiel, corrupt land dat vaak rijk is aan grondstoffen en waar staatsgrepen en revoluties aan de orde van de dag zijn.
De aanduiding werd bedacht door de Amerikaanse schrijver O. Henry voor zijn boek Cabbages and Kings (1904) en wordt meestal gebruikt voor landen in Centraal-Amerika en het Caribisch gebied, maar soms ook voor landen in Afrika, Oceanië en Zuid-Amerika.
In het begin werden hiermee landen bedoeld die enkel of overwegend bananen exporteerden of produceerden. Het slaat dan ook vooral op de Midden-Amerikaanse staten zoals Honduras, Nicaragua en Panama, wier politiek en staatsbedrijven decennialang sterk door de grote zuidvruchtexporteurs United Fruit Company (Chiquita) en Standard Fruit Company (Dole), beïnvloed werden. De economische macht van deze Amerikaanse bedrijven was veruit groter dan de politieke macht van de regeringen, en al helemaal groter dan de macht van de bevolking van deze landen.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Het woord bananenrepubliek is in Nederland sinds oktober 1923 een populaire uitdrukking door de film "The dictator". De film speelt in een Zuid-Amerikaanse "bananenrepubliek", met in de hoofdrollen Wallace Reidt (als levenslustige jonge Amerikaan) en Lila Lee (als knappe senorita). Een gevleugelde uitspraak in deze film: "Yes, we have no bananas".
Hoe ingeburgerd het woord "bananenrepubliek" was geworden, blijkt uit een artikel in een krant uit 1927 (De Koerier) over Nicaragua met als kop: Uit een bananenrepubliek.