In "Border Security" zie ik dat ambtenaren je mobiel uitlezen. Mag dat in ons land ook?

Dat is in Australië. Misschien gelden daar andere privacy wetten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@hanson, Voor het uitlezen van mobiele telefoons e.d. wordt de hulp ingeroepen van de Digitale Recherche.

Antwoorden (1)

Dat mag, maar niet zomaar meer. De politie mag een smartphone doorzoeken als dit niet verder gaat dan een beperkte inbreuk op de privacy. Iemands telefoon compleet leegtrekken en doorzoeken staat hier op gespannen voet mee, eigenlijk moet daar een aparte wettelijke regeling voor komen.
In principe mag worden gekeken of gezocht in wat er in beslag wordt genomen. De wet staat dat toe: artikel 94 Wetboek van Strafvordering spreekt van “alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen”. En een telefoon met inhoud voldoet aan die omschrijving. Artikel 94 is echter alleen bedoeld voor ‘gewoon’ in beslag nemen en doorzoeken, waarbij geen of hooguit beperkt iemands privacy wordt geschonden.
Het is nu aan de rechter om te toetsen of in een concreet geval men al dan niet te ver ging met de toepassing van die bevoegdheid. Voor extra zekerheid is het aan te bevelen dat een officier van justitie of rechter-commissaris de doorzoeking doet, dat geeft dan een stevige waarborg.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Daar heeft Nederland de gespecialiseerde digitale recherche voor als de smartphone in beslag is genomen. Moet wel een gerede aanleiding voor zijn. Inbeslagname gebeurt ook niet omdat je hoodie niet de juiste kleur had.
www.rijksoverheid.nl › binaries › documenten › rapporten › 2018/06/26
'Rapport Commissie Koops - Regulering van ... - Rijksoverheid
http://www.vangesseladvocaten.nl/inbeslaggenomen-telefoon/