Hoe regel je de achternaamswijziging van een meerderjarige?

Als 1 ouder overlijdt dat wordt het huwelijk van rechtswege ontbonden. Mijn vader is overleden op 7-04-2011. Ik was op dat moment 13 jaar (17-09-1997). Vanaf toen ben ik door alleen mijn moeder verzorgd. Voordat mijn vader overleed verzorgden beiden mij. Ik ben nu 22 en woon nog thuis. Om je achternaam in die van de andere ouder te wijzigen moet je voldoen aan de verzorgingstermijn. Mijn vraag is nu of ik heb voldaan aan deze verzorgingstermijn? Ik snap niet hoe ik dit moet berekenen en wat de uitkomst is.
Moet ik überhaupt aan de verzorgingstermijn voldaan hebben als meerderjarige?
Blz. 8 & 10 :
https://www.justis.nl/binaries/WEB_123388_Brochure_Naamswijziging%20okt%202019_tcm34-295232.pdf

1.5K
tinus1969
4 jaar geleden
Je kunt niet zomaar de naam van je andere ouder gebruiken. Dat kan zelfs grote verwarring geven omdat alleen de 'naam in paspoort' officieel geldig is.
ronron1212
4 jaar geleden
Als je je naam wilt wijzigen en daar kan dan kan hij dat gaan doen en de naam in die van zijn moeder laten omzetten @tinus1969 daarna kan hij een nieuw paspoort aanvragen maar bedankt voor je min. Lees de vraag en dan het antwoord. Er staat nergens dat hij zomaar zijn naam kan wijzigen het is een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inderdaad een beetje onterechte min. De aanvraagster hoeft niet aan een verzorgingstermijn te voldoen. Voor de aanvraag kan de naam van de moeder worden opgegeven als nieuwe naam.
ronron1212
4 jaar geleden
Ik weet niet wat je bedoeld maar je vader is overleden toen je nog minderjarig was je moeder is nog steeds je moeder en ik neem aan dat je haar achternaam nu wilt. Dat heeft verder niets met verzorging te maken dus kan je de naam van je moeder opgeven als je nieuwe naam.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Alina711359, ik ben bang dat er voor u weinig meer te regelen valt. De termijn voor het wijzigen van de naam die door uw ouders is gekozen bij uw geboorte is verstreken.
Het verzoek moet ingediend worden tot drie jaar na het bereiken van de meerderjarige leeftijd. Vanaf het 21e jaar is dit verzoek dus niet meer mogelijk.
Ga niet bij de pakken neerzitten, ik ken de redenen niet van uw verzoek. Vraag advies bij een in het familierecht gespecialiseerde rechtskundige

Antwoorden (1)

Verzorgingstermijn betekent dat voor de naamswijziging van een kind moet zijn voldaan aan de verplichte verzorgings-termijn.
Dit houdt in dat degene van wie de naam wordt gevraagd, het kind gedurende een aaneengesloten periode van drie of vijf jaar onmiddellijk voorafgaand aan de aanvraag moet hebben verzorgd en opgevoed. Hier wordt strikt de aanvraag-datum aangehouden. De verzorgingstermijn maakt duidelijk dat degene van wie de naam wordt gevraagd het kind verzorgt en opvoedt. • Tot de leeftijd van twaalf jaar geldt een termijn van vijf jaar.• Voor een kind in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar geldt een termijn van drie jaar.
U bent 22 jaar, de verzorgingstermijn is voor uw aanvraag niet meer van belang.
Bij de eis dat er voldaan moet zijn voldaan aan de eis van de vereiste verzorgingstermijn gaat het om de termijn van de opvoeder, niet om een termijn van degene die de naamswijziging aanvraagt. Het is een term uit het personen- en familierecht. Met deze term wordt de tijd bedoeld gedurende welke een volwassene verplicht voor het kind zorgt.
U bent 22jaar, u wilt als meerderjarige de achternaam van de andere ouder, ik neem aan in die van uw moeder aannemen. Maar u hebt een ander groot probleem. Ik moet u namelijk teleurstellen.
U wilt als volwassene de naamskeuze van uw ouder herzien. Sinds 1 januari 1998 krijgt een kind niet meer automatisch de achternaam van de vader. De ouders mogen samen de achternaam van de vader of de moeder voor hun kind kiezen. Als het kind meerderjarig geworden is, kan het eenmalig verzoeken om herziening van deze naamskeuze.
Dit verzoek kan ingediend worden tot drie jaar na het bereiken van de meerderjarige leeftijd. Vanaf het 21e jaar is dit verzoek dus niet meer mogelijk.
Toegevoegd op 22 januari 2020 15:29: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Alina711359
4 jaar geleden
Dus ik hoef me bij mijn aanvraag niet meer zorgen te maken over de verzorgingstermijn?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Alina711359, de eis van de verzorgingstermijn is het eventuele probleem van de ouder. U hebt echter een veel groter probleem, een enorme teleurstelling. U bent al ruim drie jaar meerderjarig. Misschien kan een rechtskundige die gespecialiseerd is in familierecht toch nog een oplossing aandragen. Ik ken namelijk uw reden van de aanvraag voor een achternaamswijziging niet. Ik adviseer contact op te nemen met Judex en het contactformulier in te vullen, Judex is 7 dagen kosteloos en vrijblijvend te bereiken.
https://www.judex.nl/rechtsgebied/familie-echtscheiding/voor-en-achternaam/artikelen/wanneer-kan-ik-mijn-achternaam-laten-wijzigen/
Alina711359
4 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik begrijp wat u bedoeld. Maar ik ben geboren voor 1998 en de wet werkt niet met terugwerkende kracht. Daarnaast ben ik in het buitenland geboren en heb ik automatisch de naam van mijn vader gekregen. Ik wil mijn naam in die van mijn moeder wijzigen. De reden is een betere band en andere privé omstandigheden. In de brochure stond geloof ik dat het voor deze reden van naamswijziging (B1) geen maximumleeftijd aan de aanvraag verbonden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oei, excuus. Geboren in november 1997. Heb ik overheen gelezen.
Vul het aanvraagformulier in (en kruis code B1 aan of B6 misschien?) en stuur het per post naar Justis is in Den Haag.
Houd rekening met een uitlooptijd van ruim negen maanden.
Ik wens u alle succes.
Alina711359
4 jaar geleden
Super bedankt!