Waar gaat het geld heen als de Staat een boete opgelegd krijgt?

Als de Staat de CO2 reductie van 25 procent in 2021 niet haalt dan kan de rechter de Staat (en dus de burgers van Nederland) een flinke boete opleggen.

Mijn vraag is wat gebeurd er dan met dat geld? Gaat dat dan naar de EU?

vr gr Gonna

4 jaar geleden
2.1K
kierkegaard47
4 jaar geleden
Interessante vraag, ben ook wel benieuwd naar het antwoord ....
gonna
4 jaar geleden
Dus in de praktijk betekent dat de dwangsom niks voorstelt en de regering dus geen enkele verantwoording heeft. Althans die verantwoording hebben ze wel, maar als ze niet doen wat de rechter oplegd heeft het verder voor de regeringspersonen zelf geen enkele consequenties. Dus de burger betaalt dan in principe de dwangsom, als de leiders geen verantwoording nemen. Lijkt mij geen democratie meer. Ze hebben voor een wet getekend om zich er vervolgens niet aan te houden. Raar. Zouden ze zo dom zijn of is dit kwaardaardige opzet vraag je je dan af. Je weet toch als je voor een wet tekend dat je je er als Overheid aan moet houden anders ben je toch geen betrouwbare Overheid? Als je Timmermans vraagt wie de rekening krijgt van dde CO2 reductie dan zegt ie: de bedrijven de lidstaten en de EU. Dat zijn dusomhet maar doodordinair te zeggen de burgers die de rekening gepresenteerd krijgen. Gevaarlijke ontwikkeling lijkt mij

Antwoorden (1)

Dat geld gaat naar... de staat.
In theorie kan een dwangsom van bijvoorbeeld een half miljard worden opgelegd, maar dat is in staatszaken niet gebruikelijk. Dit heeft ermee te maken dat de staat in zo’n geval praktisch gesproken aan zichzelf een boete betaalt.
SimonV
4 jaar geleden
kierkegaard47
4 jaar geleden
... wat is dan de zin van een dergelijke sanctie? Moeten we dit puur symbolisch zien?
SimonV
4 jaar geleden
Juridisch zit het systeem gewoon zo in elkaar. De rechter mag dwangsommen opleggen. In dit geval dus nogal zinloos.