wat gebeurt er als Amalia geen koningin wil worden?

Stel, prinses Amalia wil geen koningin worden en de troon dus niet opvolgen. Wat dan? Word zei daar dan van verplicht of zal één van de andere prinsesjes de troon dan opvolgen?
*Wordt zij.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
15.8K

Antwoorden (1)

Amalia heeft feitelijk geen keus. Als koning Willem-Alexander troonsafstand doet of overlijdt, is zij op dat moment automatisch koning. (In de volksmond: "koningin" maar de grondwettelijke functie heet "koning.") Al kan zij natuurlijk ervoor kiezen om daarna troonsafstand te doen.

Er is nog een 'omweg', artikel 28 van de Grondwet. Als iemand die het koningschap kan beërven (prinses Amalia dus) trouwt zonder toestemming van het parlement, dan is die persoon met de kinderen die uit dat huwelijk worden geboren (en hun nakomelingen) van de erfopvolging uitgesloten. Datzelfde geldt wanneer zij al koning zou zijn en zonder die toestemming zou trouwen. In dat geval komt Alexia op de troon (tenzij zij hetzelfde gedaan heeft of doet, enz.)

Artikel 29 van de Grondwet biedt mogelijk nog een 'escape':
"1. Wanneer uitzonderlijke omstandigheden daartoe nopen, kunnen bij een wet een of meer personen van de erfopvolging worden uitgesloten.
2. Het voorstel daartoe wordt door of vanwege de Koning ingediend. De Staten-Generaal beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering. Zij kunnen het voorstel alleen aannemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen."

Maar dat wetsartikel is feitelijk niet bestemd voor prinsen of prinsessen die in de lijn van de erfopvolging zitten maar geen koning willen worden.
Computoon