Waarom is liegen tegen de Tweede Kamer een doodzonde?

Een verdachte mag in de rechtbank liegen. Waarom mag een minister die zich moet verantwoorden dat in de Tweede Kamer niet doen? Is dit een ongeschreven regel of staat dit in de wet? Wat is de oorsprong hiervan?

Mark Rutte verklaarde zelf liegen geen doodzonde te vinden...
https://fd.nl/economie-politiek/1241805/rutte-liegen-is-geen-doodzonde
https://youtu.be/56S-k6Qt34A?t=344
__________

Ter verduidelijking: iedereen weet dat je niet mag liegen. Toch wordt het onjuist informeren van de Tweede Kamer als een politieke doodzonde gezien. Vanwaar deze extra zware kwalificatie?

SimonV
4 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

De Tweede Kamer is verantwoordelijk voor het controleren van het kabinet. Dat betekent dat de Kamer een belangrijke taak - die controle - niet kan doen als een bewindspersoon de Kamer niet of onjuist informeert. Daarmee is dus niet 'gewoon' sprake van een leugen, maar zo'n leugen zorgt ervoor dat de Kamer niet kan doen wat zij moet doen. Aangezien de Tweede Kamer gekozen is door ons als bevolking en de Regering niet, is het van groot belang voor de werking van onze democratie dat de Kamer haar werk kan doen. Dus als een bewindspersoon liegt tegen de Kamer, bedreigt dat de democratie. Zo'n minister zou dan gewoon zijn of haar eigen plan kunnen trekken, zonder dat de democratisch gekozen Tweede Kamer daar weet van heeft. Het is dus enorm belangrijk dat een bewindspersoon, en ook het kabinet in het algemeen, het vertrouwen heeft van de Kamer.

Wanneer dit vertrouwen er niet is, kan de Kamer een motie van wantrouwen indienen. Als deze motie wordt aangenomen, is er sprake van een ministers- of kabinetscrisis. Meestal zal dit ertoe leiden dat de minister of staatssecretaris, of soms het hele kabinet, aftreedt. Het onderlinge vertrouwen tussen de regering en de tweede kamer is daarom enorm belangrijk. De Kamer kan haar controlerende taak niet uitvoeren als een bewindspersoon geen juiste informatie geeft, en een minister of staatssecretaris kan zijn of haar werk niet meer doen wanneer de Kamer aangeeft dat er geen vertrouwen meer is (=motie van wantrouwen).

Als je liegt, maak je jezelf onbetrouwbaar. Dat geldt overal in het leven. Maar als je in het kabinet of in de tweede Kamer zit, is onderling vertrouwen noodzakelijk om überhaupt met elkaar te kunnen werken. Daarom wordt liegen tegen de Tweede Kamer gezien als politieke doodzonde. Niet alleen kan het je je eigen kop kosten als bewindspersoon, je zou er ook een kabinetscrisis mee kunnen veroorzaken, én je belemmert de werking van onze democratie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Geweldig! Dit is het antwoord dat ik zocht!
Antoni
4 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen verwoorden...
+ 1 voor dit antwoord!