Hoeveel restzetels zijn er nog te verdelen en welke partij maakt hier de meeste kans op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je zelf?

Het beste antwoord

Het is al definitief nu,er is niks meer te verdelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoeveel stemmen er nog moeten komen is mij niet bekend. In ieder geval nog zo'n 50K van internationale kieslocaties.

De partij met de grootste kans is statistisch gezien de VVD omdat die het grootste aandeel van de stemmen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel restzetels er zijn is nog niet bekend, hiervoor dienen eerst alle stemmen geteld te worden, dit is nog niet gebeurd. Maar meestal gaat het om slechts 1 zetel, echter kan deze zetel nu wel een groot verschil betekenen.

Kijk voor hoe de restzetelverdeling wordt gemaakt op:
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g6rebu0l

Echter!!!! De PvdA en Groenlinks zijn een lijstverbinding aangegaan. Een lijstverbinding betekent dat beide partijen als één grote partij worden beschouwd. Daardoor worden de stemmen die de partijen na het verdelen van de zetels nog over hebben bij elkaar opgeteld. Zo vergroten PvdA en Groenlinks hun kans op een restzetel: één extra zetel, waarmee de PvdA de grootste kan worden. Lijstverbindingen worden al voor de verkiezingen gevormd. De VVD heeft geen lijstverbinding.