Klopt de uitspraak van Maurice de Hond?

Maurice de Hond beweert vanavond in DWDD dat hij bij de PVV een afwijking tussen peiling en uitslag heeft van 2,5%.
In de laatste peilingen werd de PVV op 18 geschat.
In werkelijkheid zijn het 24 zetels geworden.
Dat is toch een veel grotere afwijking ? (zelfs t.o.v. 150
kamerzetels.
Of zie ik het verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is een extreem grote afwijking voor De Hond, die er meestal redelijk dicht bij in de buurt komt. En dat komt vermoedelijk doordat toch veel meer mensen dan verwacht NIET hebben aangegeven op de PVV te zullen stemmen, maar dat wel gedaan hebben.

Wat daar de reden voor is laat zich raden ; kan alles zijn van schaamte toch nog tot je anders willen voordoen dan je bent tot last minute-beslissingen van zwevende kiezers. In elk geval is het verschil extreem groot, zelfs voor peil.nl, dat toch behoorlijk anoniem is.

Hij heeft echter wel een slag om de arm gehouden dat het wel eens tegen de 20 zetels zouden kunnen worden, maar ook die schatting ligt dus verre van de uiteindelijke uitslag. En dan moet je even kijken hoe je de statistiek gaat toepassen he ??

1 % is 1,5 kamerzetels, 2,5 procent is 4,5 is naar boven afgerond 5 kamerzetels, 18 plus 5 is 23 ; zou inderdaad in de buurt komen. Echter, voor de stemmen puur op de PVV is het een afwijking van liefst 33 % . De Hond kiest dus - niet geheel onverwacht - voor de manier van weergeven die hem het beste uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij heb je gelijk, maar ik ben ook van mening dat hij wel vaker in zijn eigen voordeel telt.
13 jaar geleden
de man zit altijd wel goed,alleen de rechtse partijen niet,mensen zijn bang om eerlijk te zeggen