Mag Trump na afzetting opnieuw president zijn?

Als Trump wordt afgezet, gaat het presidentschap naar de vicepresident tot 20-01-2021. Is het dan mogelijk, dat Trump alsnog voor 4 jaar herkozen wordt? of gaat het presidentschap naar een Democraat.

Of mag Mike Pence (vice-president) het overnemen van Trump als president zijnde. (mocht Trump toch herkozen worden)
Hoe werkt dat?

Antwoorden (1)

Trump mag na afzetting opnieuw president zijn. Er is geen wet die dit verbiedt.
De kans hierop is echter dan niet groot.
Een president diskwalificeren voor het ambt en voorkomen dat hij weer president wordt, kan alleen door middel van een aparte stemming. Hiervoor is in de senaat slechts een meerderheid van stemmen vereist, niet de hogere tweederde drempel die bij afzetting vereist is.
SimonV