Hoe lang duurt een impeachment proces wat zijn de kansen dat het lukt?

Trump is weer in opspraak. Schandaal is nu zodanig dat de Democraten hebben besloten om een impeachment proces te starten.
In het Huis moeten ze een meerderheid hebben. Dat is wrs geen probleem. Daarna moet 2/3 van de Senaat het ondersteunen. Dat gaat wrs wel een probleem vormen omdat de Republikeinen een meerderheid in de Senaat hebben.

Wat is op het moment de kans dat het zou lukken om Trump af te zetten? En als het zou lukken, naar welke tijdslijnen moeten we kijken?

4 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Concrete aanwijzing dat trump wetten overtreedt zou leiden tot afbrokkelen van steun Republikeinen. Zo niet dan blijft impeachment mogelijk kansloos. En dan nog de vraag of Pence wordt meegesleurd in aantijgingen en anders is Pelosi de voor de hand liggende kandidaat president.

Het beste antwoord

Het proces kan maanden duren. En zoals je zegt, de kans op afzetting is klein vanwege de door de Republikeinen geleide senaat.
Vooralsnog zijn Trumps partijgenoten niet overtuigd van zijn schuld of zullen in ieder geval tegen afzetting stemmen.
Het is de vierde keer dat zo’n afzettingsprocedure tegen een zittende president begint. Eerder waren Andrew Johnson (1868), Richard Nixon (1974) en Bill Clinton (1998) het doelwit. Nixon trad af voordat er over hem werd gestemd, Jackson en Clinton werden door de Senaat vrijgesproken. Ik vrees dat de kans dat Trump zelf vóór de stemming aftreedt, nihil is. Al zijn onvoorspelbaarheid en Trump synoniem.
SimonV