Hoe kan ik mijn achternaam wijzigen?

Mijn vader is geadopteerd uit Zuid-Korea, zelf ben ik in Nederland geboren en heb een Nederlandse moeder. Ik heb een mijn vaders achternaam (zijn adoptie achternaam).

Is het mogelijk om mijn naam te wijzigen naar mijn vaders oorspronkelijke achternaam die hij kreeg in Korea? Moet ik daarvoor naar de Koreaanse ambassade?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
Antoni
4 jaar geleden
Op de website van Justis https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/index.aspx is hierover veel te lezen: "Een aanvraag voor een wijziging van een achternaam dient u in bij Justis. Justis beslist namens de minister voor Rechtsbescherming of de achternaam mag worden gewijzigd." "Wilt u uw achternaam wijzigen? Lees dan eerst de informatie in de Brochure Achternaamswijziging https://www.justis.nl/binaries/Brochure%20Naamswijziging_tcm34-295232.pdf goed door. Naamswijziging kan namelijk alleen in een beperkt aantal gevallen. Staat uw situatie niet in deze brochure? Dan is naamswijziging niet mogelijk. Komt u wel in aanmerking voor wijziging van uw achternaam? Dan kunt u de aanvraag starten. Op de pagina Aanvraagprocedure naamswijziging https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/aanvraagprocedure/index.aspx leest u welke stappen doorlopen worden bij iedere aanvraag." Voorzover ik kan overzien, is een bezoek aan de ambassade niet nodig. De kosten zijn € 835.

Antwoorden (1)

Er zijn een aantal redenen waarom je je achternaam zou kunnen laten wijzigen. (Kosten: eur 835.-). De reden die jij aangeeft, heb ik niet gevonden in de gevallen die omschreven zijn. Ik zou zeggen: beoordeel zelf de bron. Staat de reden daar niet in, dan kan het niet.
.
"Justis" is de overheidsorganisatie die namens de minister voor Rechtsbescherming over achternaamwijzigingen beslist.
Toegevoegd op 22 september 2019 16:12: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
het probleem is ik kan er ook nergens iets over vinden, zou het ook via de koreaanse ambassade gedaan kunnen worden? of al laat ik de adoptie papieren zien aan de overheid?
Computoon
4 jaar geleden
De Koreaanse ambassade heeft hier niets over te zeggen. De Nederlandse overheid beslist hierover. De gronden waarop een achternaam gewijzigd kan worden, liggen vast. Als je een andere reden hebt dan die redenen kan het niet. Het is overigens goed verklaarbaar waarom er strenge regels voor gelden. Zo'n wijziging moet namelijk in veel systemen worden doorgevoerd. Denk ook eens aan officiële stukken die al zijn uitgereikt (paspoort, rijbewijs, ID-kaart, diploma's e.d.)