Dan zijn ze in de tweede kamer even groot.
13 jaar geleden
Krijgen we mogelijk toch een paars kabinet, alhoewel dit wel heel erg lastig zal worden gezien de tegenstellingen in de programmapunten van beide partijen.

En wie wordt dan premier: Rutte of Cohen. Wordt nog een hoop gesteggel over de invulling van de ministerposten.

Handjeklap en compromissen in het Torentje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie de meeste stemmen heeft wordt premier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er is geen enkel deel van ons staatsrecht dat dat voorschrijft. Je kunt dit dus niet zo stellig beweren.
Wie van de twee 'n kabinet weet te vormen wordt de premier. H.M. de Koningin gaat een informateur aanstellen van een van beide partijen. Deze gaat 'n coalitie proberen te vormen. Wanneer dit niet lukt wordt er 'n informateur van de andere partij aangesteld.
Waarschijnlijk begint ze met de partij die in percentage de meeste stemmen haalt.
Of we daarna een kabinet hebben is de vraag. Misschien wordt het wel 'n Belgisch verhaal...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben ze evenveel stemmen in de tweede kamer maar dan tellen de meeste stemmen voor wie er de nieuwe premier wordt dus is het zaak dat er goed geteld word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een misvatting: meestal komt de premier uit de grootste partij, maar dat hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dat wist ik niet ik dacht dat de premier altijd uit de grootste partij komt