Wie lopen er achter de koning tijdens dodenherdenking?

Op 4 mei lopen er altijd mensen achter de koning, die op militairen oid lijken. Ze hebben ieder geval heel veel medailles. Wie zijn deze mensen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Antoni
4 jaar geleden
"• (...)
• Namens de krijgsmacht leggen de Commandant der Strijdkrachten en de Operationele Commandanten een krans.
• (...)", vind je op https://www.4en5mei.nl/herdenken-en-vieren/herdenken/nationale-herdenking/kranslegging. Die informatie geeft enigszins aan wie de militairen zijn.

Antwoorden (1)

Dat zijn militaire hoogwaardigheidsbekleders, een aantal van de hoogste officieren van de verschillende defensie-onderdelen.

Tijdens de kranslegging waren 5 militaire hoogwaardigheidsbekleders aanwezig. Dat maar 3 van hen (of misschien zelfs 3 anderen, ik kan geen duidelijke foto vinden) achter de koning liepen, kan te maken hebben met veiligheidsoverwegingen. Bij een eventuele aanslag of ongeval zijn de koning en de belangrijkste militaire personen nooit tegelijk op dezelfde plek, zodat altijd minstens 1 van hen ongedeerd blijft en onmiddellijk het land kan leiden.

"Kranslegging op de Dam door luitenant-admiraal Rob Bauer, vice-admiraal Rob Kramer (marine), de luitenanten-generaals Leo Beulen (landmacht) en Dennis Luyt (luchtmacht) en plaatsvervangend commandant Koninklijke Marechaussee generaal-majoor Vincent Egbers."

Rob Bauer is CDS, Commandant der Strijdkrachten, thans de hoogste rang binnen het Nederlandse leger. Het is de commandant die de 3 commandanten der zeestrijdkrachten (marine), landstrijdkrachten (landmacht) en luchtstrijdkrachten (luchtmacht) aanstuurt.

Rob Kramer is Commandant Zeestrijdkrachten.
Rob Bauer en Rob Kramer zijn afkomstig van de marine en dragen dus een witte pet.

Leo Beulen is Commandant Landstrijdkrachten (groen pak + pet) en Dennis Luyt is Commandant Luchtstrijdkrachten (blauw pak + pet).
Vincent Egbers van de Marechaussee heeft een pak en pet in twee kleuren blauw.