Mag de politie je bekeuren omdat je niet in de blauwe zone kon parkeren?

Die zone was vol dus parkeerde mijn man er net buiten. Dan kon hij in de gaten houden wanneer er een plaatsje vrij kwam. Die blauwe zone is tegenover ons wijkcentrum en hij bleef daar ook nog eens staan omdat ik gehandicapt ben en in dat centrum documenten per pc moest laten invullen. Ik ben zeer slecht ter been dus kan hij niet straten verderop gaan parkeren.

5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ja dat mag als je er niet mag parkeren dan krijg je een bekeuring. Zorgen dat je een invalide parkeerkaart krijgt.
ronron1212
5 jaar geleden
Als er buiten die blauwe zone geen stopverbod of parkeerverbod is, dan is er geen enkele reden voor een bekeuring. Is er wel een verbod, dan overtreedt je man dat verbod en mag hij daarvoor bekeurd worden. Hij krijgt dan geen bekeuring voor het parkeren buiten een blauwe zone, maar voor het parkeren of stilstaan op een plek waar dat niet mag.

Zo'n verbod kan worden aangegeven met borden (parkeerverbod, stopverbod of een bord met 'parkeren alleen in de vakken') of met een gele streep. Daarnaast geldt ook altijd een stopverbod op een kruising en voor of tegenover een uitrit.

Stond hij nog binnen de blauwe zone (aangegeven met borden), maar niet in een parkeervak (al dan niet met blauwe streep), dan is hij ook in overtreding. Binnen een blauwe zone mag je uitsluitend parkeren of stilstaan (langer dan voor direct in- en uitstappen) in een parkeervak.

Je man had jou mogen laten uitstappen voor het wijkcentrum en had dan langzaam rondjes moeten blijven rijden tot er een plekje vrij was om de auto te parkeren.