Waarom worden boa's ingezet in plaats van de politie?

Ik blijf het niet snappen. Vroeger had je heel veel politie of de marechaussee. Bij ons in een middelgrote dorp hebben we zelfs nog de oude gebouw staan met een steen gelegd met de naam: Koniklijke marechaussee. Vroeger was er dus meer gewapende ambtenaren in dienst. Tegenwoordig worden vaak boa's ingezet, waarom?

1.6K

Antwoorden (3)

Met de komst van de Nationale Politie zagen gemeenten hun agenten verdwijnen. De ‘boa’ brengt het gezag weer terug op straat. De gemeente moesten iets doen aan de toenemende onveiligheid in hun gemeentes. Hierom hebben ze de boa's ingezet die met en samen met de politie werken.
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is een bezuinigingsmaatregel.
Boa's zijn goedkoper dan agenten. Qua opleiding en qua salariëring.
5 jaar geleden
Het is een verdienmodel voor de gemeente. Van een door een boa uitgeschreven bekeuring strroomt een groot deel in de gemeentekas. Van een door de politie uitgeschreven bekeuring krijgt de gemeente niks.

Een handhaver van de gemeente levert meer op dan hij kost en hij zorgt bovendien voor een paar extra ogen en oren in het publieke domein.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
SnakeEye
5 jaar geleden
Maar een handhaver heeft veel minder bevoegdheden, zodat je in veel situaties dan toch weer de politie erbij moet halen. Waardoor er van de goedbedoelde bezuiniging weinig van overblijft.