Wat was de tegenkanting van de Belgische regering tegen het Pact van Marakesh?

Het gaat er hier behoorlijk warm aan toe in België ivm dat pact, maar het is me niet zo duidelijk waar nu juist de weerstand ligt dus wat de reden was van de weigering om het pact te onderschrijven. Ik wil zeker geen opinie of dergelijk, gewoon de punten waarover er dus twijfel ontstond ivm de ondertekening van het pact.

1.4K

Antwoorden (1)

De N-VA wilde niet meer mee met de regering die in meerderheid de reeds aan de Verenigde Naties gedane toezeggingen gestand wilde blijven doen, meer in het bijzonder dezer dagen door naar Marrakesh te gaan.
De tegenkanting kwam dus vanuit een minderheid binnen de coalitie-regering.

De partij schrijft zelf:
“Het verzet van de N-VA tegen het VN-migratiepact is een kwestie van principe. Wie beslist over onze democratie? Wie heeft het laatste woord in ons migratiebeleid? De N-VA is van oordeel dat we met het migratiepact een belangrijk deel van onze soevereiniteit uit handen geven. Daarom willen we niet dat de Belgische regering in Marrakesh haar steun betuigt aan dit pact.”

Ik vermeld hier alleen de hoofdpunten van de bezwaren. Voor de nadere motivering bij elk punt gelieve u de bron https://www.n-va.be/migratiepact zelf te openen.Dan vindt u tevens links naar de originele tekst, en uitleg wat ze betekenen voor onze samenleving. Oordeelt u zelf.

1. Het VN-migratiepact wil toegang tot sociale basisdiensten, ook voor illegalen.
2. Het pact bepleit een versoepeling van procedures voor gezinshereniging.
3. Het pact wil de opsluiting en terugkeer van illegalen bemoeilijken.
4. Het pact focust op behoud van de eigen cultuur van de migrant en ziet migratie uitsluitend als een positief gegeven.
5. Het pact pleit voor regularisatie van illegalen.

Verdere overwegingen:
“Het VN-migratiepact is niet-bindend. Waarom steunt de N-VA het dan niet?
Met het VN-migratiepact geven we zelfbeschikking over ons migratiebeleid uit handen aan een onverkozen internationale bureaucratie. Rechtsgeleerden waarschuwen: het gevaar bestaat dat activisten en ngo’s het pact zullen gebruiken om het via rechtspraak toch dwingend te maken, gezien het als ‘zacht recht’ kan worden ingeroepen voor Belgische rechtbanken. Daarenboven bevat het pact een opvolgmechanisme, waarbij de VN de naleving van het pact door ons land gaat controleren. Zoveel soevereiniteit wil de N-VA niet uit handen geven. Ons huis van de democratie staat in Brussel, niet in Marrakesh, New York of Straatsburg.”

[...]

“De N-VA wil de democratische controle over ons migratiebeleid weer versterken. Dit migratiepact staat haaks op wat de bevolking wil, en staat haaks op het beleid dat we willen voeren. Dat is voor ons een kwestie van principe. Daarom verzet de N-VA zich tegen het VN-migratiepact.”
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+ en daardoor is België nu quasi onbestuurbaar en dreigen vervroegde verkiezingen.
Edraket
5 jaar geleden
Wat is mis met vervroegde verkiezingen?
Z512099
5 jaar geleden
“Dan zitten we voor een jaar, misschien zelfs twee, zonder regering”..... dat zijn de woorden van vice-premier Peeters.
liveisgreat
5 jaar geleden
okee, dankjewel. Ik had niet begrepen dat er slechts één partij het pact niet wilde ondersteunen, maar natuurlijk zij zijn idd wel uit de regering gegaan hiervoor.