kunnen in Engeland door het parlement ook initiatiefwetsvoorstellen worden ingediend?

In Nederland kan dat wel, maar het gebeurt niet frequent. kan het ook aan de overzijde van het Kanaal?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Ja, het kan. Elk parlementslid kan een initiatiefwetsvoorstel doen. Het lid heeft het recht om gedurende tien minuten te spreken om het Huis te overtuigen. Na het verstrijken hiervan kan een ander parlementslid tien minuten spreken om zich tegen het voorstel te verzetten. Daarna wordt er gestemd over de vraag of het voorstel een ‘second reading’ mag krijgen.
SimonV