Stasi, is wat je bedoelt.
Of bedoel je Grenztruppe der DDR.
Weet wel dat de Stasi overal was en zich overal infiltreerde.
Ook bij de Grenztruppe.
Moet het toch even zeggen:
Gedenkstatte Berlin Hohenschonhausen (umlaut lukt niet),
Is een voormalige stasi gevangenis, waar je rondleidingen krijgt van ex-gedetineerde.
Zij laten je alles zien en vertellen hoe het systeem in de DDR werkte, ongelooflijk.
Heeft enorm veel indruk op mij gemaakt.
Toegevoegd op 04 december 2018 21:27: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik ben daar in oktober ook geweest. Zeer indrukwekkend inderdaad. Moest daar door deze vraag ook aan denken. Goede aanvulling op je antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt!
Gewoon niet te bevatten dat de Stasi eigenlijk de macht had, met een eigen minister, waar heel DDR naar 'luisterde'.
Pas als je deze verhalen hoort, voel je wat het betekende om in de DDR te leven en hoe deze mensen tot 1989 nog onderdrukt werden.
Ikzelf ben na dit bezoek heel anders gaan kijken naar Duitsland in het algemeen en de DDR in het bijzonder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
++,
Tot ongeveer 1994 had de DDR ook nog het Rode Leger gelegerd in Wünzsdorf. Wat die precies deden wist niemand.
Ben redelijk vaak in de DDR geweest i.o.v. Scheepvaartinspectie i.v.m. de bijzondere voorschriften en richtlijnen voor het transitverkeer. De waterwegen van de voormalige DDR zijn nu allemaal Bundeswasser, dus die voorschriften zijn verdampt.
Door de ervaringen van toen in de DDR, maar ook door mijn bezoeken aan de Poolse haven van Gdansk en de Joegoslavische havens loop ik nog steeds rood aan bij het maatschappij verziekende advies om anoniem te melden.
De Stasie fungeerde perfect door het enthousiast anoniem melden (een klein percentage van de bevolking). Anoniem melden door dit kleine deel van de bevolking gebeurde niet alleen enthousiast in de DDR. Ook nu in Nederland vindt een steeds groter deel van de bevolking anoniem melden doodnormaal.
Een bezoek aan de Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen leert je waar het toe leidt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kon inderdaad niemand vertrouwen. Zelfs je eigen familie, collega. Dan had je nog mensen die je probeerde een uitspraak te ontlokken bijvoorbeeld door verleiding. Als je dan ook nog een paar drankjes genuttigd had.
Ik begrijp dat je rood aanloopt. Na het bezoek heb ik 3 dagen over niks anders gesproken. Nu nog is het vaak onderwerp van gesprek en in mijn gedachte.
Anoniem melden is inderdaad gevaarlijk.
Eigenlijk moest iedereen verplicht eens daar naartoe gaan. Zeker weten dat je kijk verandert. Tenminste als je logisch kunt denken. Bedankt voor jouw mooie aanvulling.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ook gewoon die ontvoeringen van mensen vanuit West Berlijn! Krankzinnig! En de metrostations waar je niet uit kon stappen. Of die kleine vrachtwagentjes waarmee "groenten en fruit" werd vervoerd...waar gewoon gevangenen in zaten. En de technologie die ze hadden om mensen af te luisteren. En de psychologie die gebruikt werd. Zo bizar!
De Deutsche Grenzpolizei heette deze, afgekort DGP

De Deutsche Grenzpolizei ("Duitse Grenspolitie", afgekort tot DGP) was een bewapende en militair georganiseerde eenheid van het ministerie van binnenlandse zaken van de Duitse Democratische Republiek (DDR) die werd ingezet voor de bewaking van de grenzen van de DDR, voornamelijk aan de Duits-Duitse grens. De Grenzpolizei was de voorloper van de Grenztruppen der DDR.

De geheime politie heette de Stasi.
.
Staatssicherheitsdienst (Stasi)
Oost-Duitse veiligheidsdienst die actief was van 1950 tot 1989: de Stasi. Werd gezien als de meeste effectieve geheime dienst ter wereld.

Het Ministerie voor Staatsveiligheid (MfS), beter bekend als ‘Stasi’ wordt opgericht in 1950 na de scheiding van Duitsland en de oprichting van de Deutsche Democratische Republiek (DDR).
https://historiek.net/staatsicherheitsdienst-stasi/6032/
Toegevoegd op 04 december 2018 21:20: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De geheime politie heette de Stasi.

De eerste leider was Wilhelm Zaisser (minister voor staatsveiligheid). Van 1955 tot 1957 was Ernst Wollweber leider. Deze werd in 1957 opgevolgd door Erich Mielke. Markus Wolf werd hoofd van de afdeling Inlichtingen (HVA, Hauptverwaltung Aufklärung). Dit was de sectie die zich toelegde op het inwinnen van buitenlandse inlichtingen. De opbouw van de Stasi was een kopie van de NKVD (voorloper van de KGB) in de Sovjet-Unie. De KGB zag de Stasi als loyale en efficiënte partner.

Eind 1989 werd het Ministerium für Staatssicherheit hernoemd tot Amt für Nationale Sicherheit (AfNS) en in 1990 werd het opgeheven. Van tevoren waren zeer veel documenten vernietigd. Deze actie heette Aktion Reisswolf. Hierdoor bleven veel medewerkers na Die Wende buiten schot.

Op 3 oktober 1990 nam Joachim Gauck namens de bondsregering met de naar hem genoemde Gauck-Behörde de verantwoording voor de bewaring en behandeling van de resterende documentatie. Van deze documenten hadden er ongeveer 6 miljoen betrekking op personen. In december 1991 trad het Stasi-Unterlagen-Gesetz (de Stasi-documentenwet) in werking, dat slachtoffers van het voormalige regeringsapparaat sinds 1992 toegang verschaft tot hun dossiers. In 2000 werd Gauck opgevolgd door Marianne Birthler. De dienst heet sindsdien Birthler-Behörde.

De Stasi had enorme invloed op bijna ieder aspect van het dagelijks leven in de DDR.