Welke rechten hebben de VS en kunnen ze tegen iedereen sancties afvaardigen?

Ik zit wat rond te lezen en zie dat de Verenigde-Staten na de annexatie van de Krim door Rusland sancties tegen Rusland hebben ingesteld. Nu blijkt dat het verboden om defensiematerieel met Rusland te delen. En als dat wel gebeurt de Verenigde-Staten sancties instellen tegen dit land. Geld dit ook voor landen die geen lid zijn van de Verenigde-Naties? En de VS kunnen een land toch niet dwingen om niet met Rusland te handelen? Ze zijn toch niet de politieofficier van de wereld?
Graag een antwoord.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als de VS met sancties dreigt denken landen twee keer na.
Maar als ze te gek gaan doen zullen zichzelf t.z.t. buitenspel zetten.

Antwoorden (1)

De macht die de VS heeft is die van het recht van de sterkste, en dan met name op economisch, diplomatiek en militair gebied.

Je kent vast de uitspraak wel: "De vijand van mijn vijand is mijn vriend."
De VS draaien dat om en maken er van: "Als jij vriendjes bent met mijn vijand, dan ben je ook een vijand."

Wat ze concreet doen is ze leggen sancties op aan een bepaald land. Amerikaanse bedrijven mogen dan geen zaken meer doen met dat land, maar óók niet met buitenlandse bedrijven die nog wél zaken doen met dat land.

(Grote) bedrijven moeten dus kiezen: óf ze doen zaken met de VS (=grote afzetmarkt)', óf ze doen zaken met dat gesanctioneerde land. Effectief betekent dat vaak dat heel veel bedrijven er voor zullen vrezen de Amerikaanse afzetmarkt te verliezen en kiezen er daarom voor de sancties van de VS te volgen.

Op politiek niveau gebeurt een beetje hetzelfde. Veel landen hebben diplomatieke, of militaire steun nodig vanuit de VS. Wanneer zij de sancties niet volgen, dan zal de VS veel terughoudender zijn met het verlenen van die steun.