Hoe staat het nu met de drinkwatervoorziening in Kaapstad?

Een paar maanden geleden was in het nieuws dat de drinkwatervoorziening op instorten stond. Door de rassenwetten hadden de bedrijven veel blanken moeten ontslaan, waardoor er een grote braindrain ontstond. Beheer en onderhoud werden een chaos.
Vreemd genoeg horen we daar nu niets meer van.
Problemen opgelost?

teusvh
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Met het onderhoud en beheer valt het nog wel mee. De droogte dreigde wel voor een ramp te zorgen.
Half april zou al het water in de stuwmeren rond het Zuid-Afrikaanse Kaapstad op zijn, zo luidde de waarschuwing eind januari. Er zou geen druppel meer uit de kraan komen. Er ontstond paniek. Mensen gingen massaal water hamsteren. Maar het bleek vals alarm, al is het in honderd jaar nog nooit zo droog geweest. De vijftigliter-restrictie bleef dus van kracht. De regering bestempelde de watercrisis half maart tot nationale ramp.
Day Zero bleef dit jaar echter uit. Kaapstad schroefde zijn waterverbruik van 1,2 miljard liter per dag in 2014 terug tot slechts iets meer dan 500 miljoen liter. Ook doneerden boeren in de Kaap 10 miljard liter water uit hun private stuwmeren aan de stad.
SimonV
5 jaar geleden
De maatregelen om het gebruik van drinkwater te verminderen lijken effect te hebben (gehad). De stuwmeren bij Kaapstad die zorgen voor het drinkwater waren op 20 augustus 2018 voor 60,1% van hun capaciteit gevuld. Dit was eerder dit jaar, op 14 mei 2018, nog 21,4%. Men streeft desondanks naar een percentage van 85%. Tot die tijd blijven de maatregelen om het gebruik van drinkwater te beperken van kracht.
Antoni