De Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties (United Nations Human Rights Council, UNHRC) is het orgaan van de Verenigde Naties (VN) dat zich richt op de naleving van de verdragen voor de mensenrechten. Alle landen worden door UNHRC beoordeeld, te beginnen met de landen die zitting hebben in deze raad.
De UNHRC is sinds 2006 het nieuwe orgaan van de VN dat zich met deze taakstelling bezighoudt. De UNHRC verving de politiek gestrande Mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties. In deze commissie, die in 1946 werd opgericht en in maart 2006 werd opgeheven, zaten te veel landen die zelf ook mensenrechten schonden. Daarom werd de commissie door velen als 'tandeloos' gezien.

Hoewel de Mensenrechtenraad nog maar een decennium bestaat, heeft deze al wel wat bereikt.
De rechten van vrouwen worden nu erkend als fundamentele mensenrechten.
Daarnaast brengt de Raad discriminatie van en geweldpleging tegen vrouwen in kaart en bestaat er nu een internationaal kader dat de problemen erkent waarmee migranten en hun gezinnen worden geconfronteerd.
Rechten van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders zijn op de internationale agenda geplaatst.

Kritiek
Na de oprichting van de UNHRC kwam er kritiek op het functioneren ervan. Mensenrechtenorganisaties zeggen dat de raad wordt gecontroleerd door landen uit het Midden-Oosten en Afrika, vaak met ondersteuning van China, Rusland of Cuba. Deze groepen landen zouden elkaar niet veroordelen. Ook zou er een tegen Israël gerichte cultuur zijn. Zo veroordeelde de Mensenrechtenraad Israel vaker dan alle andere 191 lidstaten samen.
SimonV
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Je kunt met evenveel recht zeggen dat een aantal zaken zijn bereikt ONDANKS deze VN-commissie. Toch een plusje.