Mogen alle landen vluchtelingen weigeren?

Laat ik vooropstellen dat ik helemaal niet tegen vluchtelingen ben. Ik vraag me alleen af of dit mag, want als dit mag kan je toch gemakkelijk de vluchtelingenstroom stoppen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Stel dat je vluchtelingenstroom stopzet kun je die mensen toch niet op zee laten dobberen?
Het is niet voor de lol dat mensen vluchten uit land van herkomst. Dit is niet iets wat je kunt stopzetten of tegen kunt houden
paulus811
5 jaar geleden
Dit is iets wat je wel MOET stopzetten. Als je de grenzen open laat blijft de stroom vanuit Afrika deze kant op komen. Er zijn een miljard Afrikanen en daar is simpelweg geen plek voor in Europa. ALs er geen kans meer is dat ze in een Europees land worden opgenomen, ondernemen ze ook de gevaarlijke tocht niet meer. Nu hebben we veel te veel last van figuren uit veilige landen als Marokko die onze tolerantie misbruiken en het asielbeleid ondermijnen. Zo blijft er draagvlak voor de echte vluchtelingen. Overigens vind ik dat ook 'echte' vluchtelingen weer terug moeten naar het land van herkomst als de situatie daar veilig is. Het idee dat multiculti een fantastisch concept is, is allang achterhaald. Daar plukken we inmiddels de wrange vruchten van.
LeonardN
5 jaar geleden
"ALs er geen kans meer is dat ze in een Europees land worden opgenomen, ondernemen ze ook de gevaarlijke tocht niet meer." Dat is een aanname, en ik neem aan een onjuist aanname, er zullen er zat zijn die dan proberen volledig ongemerkt en illegaal te verblijven in Europa. De stroom zal waarschijnlijk wel verkleinen.
paulus811
5 jaar geleden
@LeonardN, natuurlijk is dat een aanname, net als jouw aanname dat de mijne onjuist is. Het zal niet makkelijk zijn om de Europese grenzen 100% potdicht te krijgen, met het juiste budget en de juiste wetgeving kom je al een heel eind. Nu staan alle poorten wagenwijd open en we weten inmiddels waar dat toe leidt.
LeonardN
5 jaar geleden
Ja, maar ik zeg dan ook dat ik het aanneem: "Dat is een aanname, en> ik neem aan <een onjuist aanname"
Jij poneert het als een stelling. Het zal niet makkelijk zijn om de Europese grenzen 100% potdicht te krijgen, met het juiste budget en de juiste wetgeving kom je al een heel eind.
Een heel eind, maar je snapt ook dat het schier onmogelijk is om geen illegaal meer binnen te krijgen. Je kan nu eenmaal niet elke auto elke grens en elk strand controleren.

Antwoorden (1)

Ja, althans als je met landen bedoelt: "volledig soevereine landen". Landen dus als Nederland, Duitsland, VS, VK. Ook als deze landen internationale afspraken hebben over de opvang kunnen ze uiteindelijk zich onttrekken aan die afspraken of bijvoorbeeld uit de EU kunnen stappen. Op dit moment echter hebben de meeste EU-landen bijvoorbeeld afspraken over de opvang van vluchtelingen, en zullen zich daar aan houden, maar omdat landen soeverein zijn kunnen ze die afspraken (eenzijdig) opzeggen.