Wat is het maximale aantal zetels dat een partij wel eens gehaald heeft voor de tweede kamer?

In de geschiedenis van de Nederlandse politiek

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.3K

Het beste antwoord

Kabinet Drees III '56-'58 had PVDA 50 zetels en KVP 49 zetels
Kabinet Beel II '58-'59 had KVP 49 zetels
Kabinet de Quay '59-'63 had KVP 49 zetels
Kabinet Marijnen '63-'65 had KVP 50 zetels
Kabinet Cals '65-'66 had KVP 50 zetels
Kabinet Zijlstra '66-'67 had KVP 50 zetels ( rompkabinet met coalitie 63 zetels)
Kabinet van Agt I '77- '81 had CDA 49 zetels
Kabinet Lubbers II '86-'89 had CDA 54 zetels
Kabinet Lubbers III '89-'94 had CDA 54 zetels

In andere kabinetten bleef de grootste partij rond de 43-45 zitten

Dus je antwoord is Kabinet Lubbers II en Lubbers III beiden met 54 zetels voor het CDA.

Moet erbij vermelden dat in het Kabinet Drees III de zetelverdeling voor de tweede kamer van 100 naar 150 gebracht werd, de kabinetten ervoor ( voor '56 ) haalden dus nooit de aantallen van na Drees III ( na '56 ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi

Andere antwoorden (2)

als ik de tabbelletjes goed lees heeft de liberale unie in 1891 53 van de 100 zetels gekregen. dat is verhouding gewijs dus het meest: omgerekend 80 zetels (79,5)

(53:100x150 = 79,5)

apart wel wat dat zou dus een 1 partij regering zijn geweest destijds... of niet? dat lijkt me een unicum voor nederland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Historische_zetelverdeling_Tweede_Kamer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het CDA heeft het hoogst aantal zetels gehaald, namelijk 54. Sinds 1989 is dat door geen enkele partij ooit nog behaald.
5 maanden geleden